Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Postawmy pomnik głupoty

(hel)
A. Chmielewski: - Będziemy dalej protestować.
A. Chmielewski: - Będziemy dalej protestować. Archiwum
Augustów. Rozmowa z Andrzejem Chmielewskim, przewodniczącym Obywatelskiego Komitetu ds. Budowy Obwodnicy i uczestnikiem obrad tzw. okrągłego stołu.

Eksperci wskazują, że obwodnica miasta powinna prowadzić przez Chodorki. Zgadza się Pan z tym?

Zacznijmy od tego, że firma DHV złamała ustalenia "okrągłego stołu". Nie miała bowiem wskazywać najlepszej trasy, tylko ocenić wszystkie trzy warianty. Chodzi o obecnie realizowany przez Dowspudę, a także Chodorki oraz Raczki. Wybór najlepszego, przypomnę, należy do ministra infrastruktury.

A niezależnie od tego, kryteria, którymi posłużyli się eksperci, są co najmniej niejasne i wydają się stronnicze. Firma oceniła np. walory środowiskowe poszczególnych tras w skali 1-5. Zabytki architektoniczne zaś - jedynie w skali od 1 do 2.

Wątpliwości budzą też ustalenia ekspertów, zdaniem których zarówno estakada, jak też tunel i most mają jednakowy wpływ na środowisko. A tego nie można w żaden sposób porównywać. Co innego tunel, a co innego - most wiszący, którego elementy w żaden sposób nie ingerują w torfowiska.

Karygodne są też sugestie ekspertów, że Dolinę Rospudy należy chronić, ponieważ zimą 2007 roku koczowali tam ekolodzy. To może postawmy im jeszcze pomnik?!
Eksperci w swoim dokumencie sugerują także czwarte rozwiązanie - nie budować obwodnicy w ogóle.

Niezależnie od tych argumentów, budowa obwodnicy przez Chodorki ma być najbardziej opłacalna... .

Dla kogo? Trzeba będzie znowu zapłacić za sporządzenie planów, dokumentacji, wykupić ziemię pod budowę drogi oraz kilkanaście osad. Innym rolnikom droga przecięłaby gospodarstwa na pół. Ich też należałoby wykupić, ponieważ w takich warunkach nie będą mogli normalnie pracować. O jakich kosztach więc mówimy? A co z dotychczas zbudowaną drogą?

Podobno wykonano tylko taki odcinek, który będzie wykorzystany we wszystkich wariantach.

Guzik prawda. Jeden z wiaduktów, przy stoczni Ślepsk, będzie - jeśli zmieni się wariant - zupełnie nieprzydatny. Trzeba go wyburzyć. A co z nasypami, które drogowcy wykonali aż do granicy Natura 2000? Teraz trzeba wywieźć ten żwir i ponownie przywieźć czarnoziem. Kto za to zapłaci? A co z drogą od strony Gatnego? To będzie pomnik głupoty .

Czyjej głupoty?

Decydentów i ekoter-rorystów. Nazywam tak osoby, które wykorzystują obronę przyrody do swoich niejasnych celów. Nie mylić z ekologami.

Myśli Pan, że obwodnica szybko powstanie?

Mieszkańcy potrafią się skrzyknąć i walczyć o swoje. Damy tego dowód już 10 grudnia. Tego dnia odbędzie się bowiem kolejna, siedmiogodzinna pikieta. Jeśli wówczas nie usłyszą nas w stolicy, będą kolejne protesty. Stanę na ich czele.

Sądzi Pan, że to pomoże?

Innego wyjścia nie ma. Nie możemy czekać kolejnych dziesięciu, czy piętnastu lat na obwodnicę miasta. Proszę nie zapominać, że na krajowej "ósemce" niemal codziennie dochodzi do kolizji. Co roku ginie kilka osób. Budowa obwodnicy jest więc naszym jedynym ratunkiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna