Poprowadzenie międzynarodowego korytarza transportowego w okolicach Ełku to duża szansa rozwoju miasta i całego regionu - tak uważają lokalni samorządowcy. Ministerstwo Infrastruktury również docenia zalety takiego rozwiązania. Zdaniem urzędników z Warszawy, ełcki wariant korzystny jest pod każdym względem -
ekologicznym, społecznym, finansowym oraz technicznym.
Chronić cenne obszary
Międzynarodowy korytarz transportowy ma połączyć Warszawę z Helsinkami. Jak pisaliśmy, zgodnie z pierwotnym założeniem, obie międzynarodowe trasy, czyli drogowa i kolejowa, miały przebiegać przez Augustów. Jednym z fragmentów drogi ekspresowej Via Baltica jest obwodnica Augustowa, której budowa wzbudziła lawinę protestów, zwłaszcza ze strony ekologów. Dlatego przebieg trasy ma zostać zmieniony, aby chronić cenne przyrodniczo tereny w Dolinie Rospudy, wchodzącej w skład sieci Natura 2000. Żeby uniknąć podobnych protestów, ministerstwo rozważa też zmianę przebiegu linii kolejowej Rail Baltica.
- Obecnie proponowany jest przebieg połączenia kolejowego pomiędzy Białymstokiem a Suwałkami przez Augustów. My chcemy, aby zostało poprowadzone przez Ełk - mówi Włodzimierz Szelążek, zastępca prezydenta Ełku.
Trwa opracowywanie analizy wpływu na środowisko obu wariantów. Jej wyniki będą miały duże znaczenie przy podjęciu ostatecznej decyzji.
Jak podkreślają eksperci, w korytarzu transportowym bardzo ważną rolę może odegrać transport kolejowy. Miałby on przejąć znaczną część towarów przewożonych tirami, co wpłynie na poprawę środowiska.
- Skierowanie tranzytowego ruchu kolejowego szlakiem Rail Baltica przez Ełk jest bardzo poważnie brane pod uwagę. Zwłaszcza że pozwoliłoby na ominięcie niektórych szczególnie wrażliwych ekologicznie obszarów województwa podlaskiego - napisał w liście do prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Jankowski.
Czekamy na decyzję
Jak już pisaliśmy, w sprawie przebiegu trasy Via Baltica raport przygotowywała firma doradcza Scott Willson. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendowała wariant 42., biegnący właśnie przez Ełk.
- Cały czas czekamy na decyzję ministerstwa w sprawie zmiany przebiegu Via Baltica - dodaje Włodzimierz Szelążek. - Żeby jednak powstały te trasy, muszą zostać wpisane w Transeuropejską Sieć Transportową TEN-T.
Jeśli budowa Via Baltica i Rail Baltica znajdzie się w TEN-T, fundusze na budowę trasy będziemy mogli pozyskać z Unii Europejskiej w latach 2014-2020. Obecnie nie są jeszcze znane dokładne ilości dostępnych środków finansowych, jakie mogłyby popłynąć z Brukseli do Polski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?