Matura 2009 język angielski. Zobacz arkusze, pytania i odpowiedzi!

Dodano: 5 maja 2009, 7:31 Autor:

Mamy arkusze!

Rozumienie słuchanego tekstu
Zadanie 1 Usłyszysz dwukrotnie wypowiedzi pieciu osób na temat telefonu komórkowego. Przyporządkuj każdej osobie zadanie podsumowujące jej opinię. Wpisz odpowiednie litery do tabeli. Jedno zadanie podane zostało dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
Odpowiedź :
Speaker 1: I never switch my mobile phone off.

Speaker 2: I can use a mobile phone when something bad happens.
Speaker 3: I use different functions of my mobile phone.
Speaker 4: I have stareted to tell lies.
Speaker 5: I have no private because of my mobile phone.

Część druga:
1 T
2 F
3 T
4 F
5 F

Część trzecia:
1 A
2 C
3 C
4 B
5 A

Zadanie 2. (5 pkt)

Usłyszysz dwukrotnie ogłoszenie dotyczące zwiedzania katedry. Zdecyduj, które zdania są zgodne z treścią ogłoszenia (T), a które nie (F). Zaznacz znakiem X odpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

2.1 Visitors must be easily idenified. T
2.1 The group must stay together while visting the Cathedral park F
2.3 Tourist can take pictures inside the Cathedral if they pay for it. T
2.4 Foreigners can listen to recordings in their native languages. F
2.5 The recorded message is addressed to individual visitors F


3. Usłyszysz dwukrotnie wywiad z wynalazcą gry. Z podanych mozliwości odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią tekstu. Zakreśl literę A,B lub C. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

Matt started creating games to
C) entertain the students.

When Matt stats using "Word up", his students
A)do not want to speak

Zadanie 4. (8 pkt)

Przeczytaj poniższe informacje o księgarniach w Londynie. Następnie przyporządkuj właściwą księgarnie (A-E) do każdego z podanych zdań (4.1. - 4.8.). Wpisz odpowiednią literę w każdą rubrykę tabeli. Każda z liter może być użyta więcej niż jeden raz. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

A. BORDERS
With a combination of music events and In-store autor book signing, his popular US bookshop Has now successfully crosed the Atlantic to the UK. Look at the latest books and listen to gentle background music. Open seven days a week.

B. SOTHERAN'S
Originally founded in York in 1761, Sotheran's has been selling in London since 1815, making it the oldest bookshop in Britain. Comfortable chairs in a separate section create a pleasant atmosphere in which you can look through a book before you buy it

C. SKOOP'S
Specialising mainly in second-hand academic books, Skoop's has a big selection of book for foreign language learners at different levels. For teachers there is a special room with a collection of textbooks at lower prices.

D. Hatchards
Although not at all the largest bookshop in London, it is certainly the first one opened to the public, in 1979. There is a wide selection of books devoted to jazz, blues or rock bands at reasonable process.

E. WATERSTONE'S
Housed in what used to be the home of Simpson's department store, it has about six floors of books. It is not only London's biggest bookshop, but the biggest in Europe to. Open every day except Sunday, it continues to attract collectors of the best writers books

4.1 There is a reading room there B
4.2 You can buy used books there C
4.3 It is the capital's largest bookshop E
4.4. You can find a large choice of books about music there D
4.5. You can shop there every day A
4.6. Writers give their autographs there A
4.7 Some customers pay less for the book there C
4.8 It is situated on different levels E


5.Przeczytaj poniższy tekst. Na podstawie informacji w nim zawartych zdecyduj, które zdania są zgodne z treścią tekstu (T), a które nie (F). Zaznacz znakiem Xodpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

5.1.Watson received a message from Holmes whenhe was having a meal - True
5.2.Watson's wife encouraged him to go with Sherlock Holmes - True
5.3.Watson didn't have much time to prepare for the journey. - True
5.4.Watson met Sherlock Holmes on the train - False
5.5.Both men started to discuss the case the moment the journey began. - False
5.6.Watson learnt about the case from newspapers. - False

6.1. Leanne's mother
D) let her relatives take care of her dauther

6.2. The aim of the auction at Chrisite's was to
B) collect money for the procetion of animals.

6.3. Leanne paints because she
D) has always enjoyed doing it.

6.4.Leanne loves painting
C)animals

6.5. Frederick Forsyth
A)bought some of her paintings

6.6 In the article, the author
C) proves that disability doesn't always prevent sucess


Poziom Rozszerzony

1.Uzupełnij każdą lukę jednym wyrazem, przekształcając wyraz podany w nawiasie, tak aby otrzymać logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazów. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 0,5 punktu.

1.1. CAUTIOUSLY
1.2. WARNINGS
1.3. HEALTHIER
1.4. ENABLE
1.5. ANNOUNCEMENT




Zadanie 2. (2,5 pkt)
Uzupełnij każde zdanie, tak aby zachować znaczenie zdania wyjściowego. wymagana jest pełna poprawność ortograficzna i gramatyczna wpisywanych fragmentów zdań. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 0,5 punktu.

2.1 I can't stand this noise any longer

I can't put UP WITH this noise any longer.

2.2. I wouldn't dare to say that under any circumstances.
Under no circumstances WOULD I DARE to say that.

2.3 People say he broke the promises he had made.

He is said TO HAVE BROKEN the promises he had made

2.4. "Please don't say anything to Paul." said the girl to her mother.
The girl begged her mother NOT TO TELL/NOT TO SAY TO Paul anything.

2.5 That's a real pity that you invited him
If only you HADN'T INVITED/HAD NOT INVITED him.

Zadanie 4.
Usłyszysz dwukrotnie wywiad z iluzjonistą. Na podstawie usłyszanych informacji zdecyduj, które zdania są zgodne z treścią tekstu (T), a które nie (F). Zaznacz znakiem X odpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

4.1. The busy schedule of performances is exhausing for the magician - False
4.2. The magician's grandfather was proud to see the card trick performed on stage - False
4.3. The biggest influence on the magician's performance came from people in different professions than his own - True
4.4. The magician has no intention of starting another career - True
4.5. A recent trick in his show still needs improvement - False

Zadanie 5.
Usłyszysz dwukrotnie pięć wypowiedzi o osobach, które znalazły coś ciekawego. Przyporządkuj do każdej wypowiedzi (5.1-5.5.) właściwy nagłówek (A-F). Wpisz odpowiednią literę w każdą kratkę. Jeden nagłówek nie odnosi się do żadnej wypowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

A. A source of new historical information.
B. the discovery of a unique creature.
C. A masterpiece uncovered at home.
D. A returned possession that brought back memories.
E. A medieval description of an unknown species.
F. A work of art among some worthless objects.

5.1. - A
5.2. - D
5.3. - C
5.4. - B
5.5 - F


Zadanie 6.
Usłyszysz dwukrotnie informację o akcji ratunkowej. Z podanych możliwości odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią tekstu. Zakreśl literę A,B,C lub D. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

6.1. Which is true about Laura?
C) She was a member of a televised expedition

6.2. During the rescue operation
D) the rescuresr waited till the water level fell

6.3. How does Peter Hobson feel about the rescue operation?
D)He admires his colleagues and Laura

6.4. The rescue operation took longer than expected because
B) it was difficult to get the stretcher through

6.5 According to Sam Moor, in extreme situations
A) a sense of humour can ease the tension


7.1. John and Alice changed their holiday plans
A) because of their child's school problems

7.2Alice thanked the woman politely for the teapot because she
C)wanted to behave tactfully

7.3. John and Alice were running out of money because
D) their children depended on them financially

7.4. John and Alice had an argument in the kitchen because
B)John was trying to instruct Alice how to make coffee

7.5. In the story, the money always appears in the teapot after
C) either John or Alice suffers pain

Zadanie 8. (4 pkt)

Przeczytaj poniższy tekst, z którego usunięto cztery zdania. Dobierz brakujące zdania (A-F), tak aby otrzymać logiczny i spony tekst. W każdą lukę (8.1. - 8.4.) wpisz literę, którą oznaczone jest bbrakujące zdanie. Dwa zdania podane zostały dodatkowo i nie pasują do tekstu. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

BAN THE BOTTLE

The popularity of bottled water seems to be going down the drain. In the past year, several U.S cities asked their residents to turn on the tap and drink city water insead of bottled. 8.1. F In June, Gavin Newsom , the mayor of San Francisco signed a bill prohibiting city offices from buying bottled water and a number of state governments followed this example.

Why all the fuss about plastic bottles? Many people belive that the producing and using bottled water wastes money and harms, the environment. The say that bottled water in unnecessary because public water supplies in the U.S. are among the safest in the world. 8.2 B It takes about 1.5 milion barrels of oil a year to make the 38 milion plastic water bottles Americans use in that time. And, instead of being recycled, some 86% of empty water bottles land in the garbage and then in landfills, where they take years to decompose.

The makers of bottled water arguge that plastic bottles make up a small portion of the nation's total waste. 8.3 E Some companies are traying to find a solutions, though. To lesse the impact plastic bottles have on the environment, they have begun, for example, to use thinner bottles.

Still, environmentalism want to encourage peopleto give up the bottle by offeering ffree resusable containers to those who decide not to buy bottled water. 8.4 D They want to petition Congress to create a fund that will pay for improving the country's public water systems. Clearly, the bottled water debate will continue flowing.


9.1. C)indicate

9.2.D) allowing

9.3. A) look up

9.4. B) are being monitored

9.5. C) had secretly installed

9.6. B) Despite

Wśród języków obcych najpopularniejszy jest angielski - wybrało go około 80 proc. maturzystów, czyli 357 tys. Na drugim miejscu znalazł się niemiecki - zdawać go będzie 68 tys. maturzystów, czyli 15 proc. Język rosyjski chce zdawać 27 tys. osób, czyli 6 proc. Francuski, hiszpański i włoski będzie zdawać mniej niż jeden proc. abiturientów (odpowiednio: 3,4 tys. osób oraz 722 i 699).

Przeczytaj kolejny artykułzamknij okno X

Matura 2009 WOS

Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Zadzwoń 0 800 127 067

Napisz maila:

Napisz na Gadu-Gadu: 37427244

Napisz na Skype: dyzurny

Serwisy społecznościowe

wspolczesna.pl jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.wspolczesna.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.