Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta na gwarancji można naprawiać takze w nieautoryzowanych serwisach

(A) www. pomorska.pl
www.pomorska.pl
Od 1 czerwca nowe prawo unijne pozwala właścicielowi auta objętego gwarancją na naprawy i przeglądy techniczne w dowolnym warsztacie.

Nowe regulacje prawne ucieszyły właścicieli niezależnych warsztatów samochodowych i dystrybutorów części zamiennych. Od lat domagali się oni podobnych rozwiązań. Mimo optymizmu nikt w branży nie spodziewa się szturmu na sklepy z częściami warsztaty.

- Zwyciężył wolny rynek i konkurencja. Teraz kierowcy mają możliwość wyboru - mówi Witold Rogowski z ProfiAuto, sieci skupiającej dystrybutorów części zamiennych oraz niezależne warsztaty samochodowe. - Największą barierą może się jednak okazać mentalność polskich kierowców, którzy do tej pory poza serwisem autoryzowanym pozwalali sobie jedynie na wymianę opon. Są poniekąd wytresowani przez przedstawicieli producentów samochodów. Bo przecież przez wiele lat straszono ich, że wymiana w aucie jakiejkolwiek części w nieautoryzowanym serwisie skutkuje utratą gwarancji. Podobnie było z przeglądami okresowymi naprawami samochodów.

Szacuje się, że 40 proc. kosztów utrzymania auta stanowią wydatki na jego naprawę. Wykonanie ich w niezależnych warsztatach znacznie zmniejszy koszty. Bo tańsze będą części i robocizna, a także przeglądy okresowe.

- Zmiany w unijnym prawie to nie tylko możliwość naprawy samochodu w nieautoryzowanym serwisie - twierdzi Alfred Franke, szef Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych. - O wiele ważniejsze jest to, że niezależne warsztaty mają dostęp do informacji technicznej, który próbowały zablokować koncerny samochodowe. Cieszy też, że warsztaty nadal mogą kupować części tzw. zmonopolizowane. Stanowią one 20 proc. wszystkich części w aucie i są autorskimi konstrukcjami koncernów. Z kolei autoryzowane warsztaty mogę teraz korzystać z tańszych części o porównywalnej jakości, czyli z tzw. zamienników. Trudno jednak powiedzieć, jak te zmiany przełożą się w praktyce na zachowania właścicieli aut. Pewne jest, że utrzymanie samochodu może kosztować mniej. Do wyobraźni kierowców na pewno przemówi, że części zamienne bez logo danego producenta samochodu, a wyprodukowane przez tę samą firmę i w tej samej technologii mogą być nawet o 60-70 proc. tańsze. I że robocizna w warsztacie może być o połowę tańsza.

Źródło: Nowe rozporządzenie unijne może zmniejszyć koszty utrzymania auta - www.pomorska.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna