Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

26 800 000 złotych za 1 kilometr drogi!

Paweł Tomkiewicz [email protected]
Rozpoczęła się najbardziej oczekiwana inwestycja drogowa.
26 800 000 złotych za 1 kilometr drogi!

Prawie 250 drzew drogowcy będą musieli wyciąć, a 21 przesadzić, żeby wybudować brakujący fragment ełckiej obwodnicy. Na szczęście obyło się bez protestów ekologów i inwestycja już się rozpoczęła. Teren sprawdzili saperzy, a teraz pracuje tam ciężki sprzęt. Czasu jest niewiele. Droga ma być gotowa do końca tego roku.

Będzie bezpieczniej
Przygotowania do budowy ełckiej obwodnicy zaczęły się już w 2006 roku. Aż 4 lata zajęło specjalistom opracowanie przebiegu trasy. Na szczęście pod koniec ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą, która za prawie 129 mln zł wybuduje 4,8-kilometrowy odcinek obwodnicy. Połączy on istniejącą trasę, która kończy się obecnie przy ul. Kolonia na os. Konieczki z drogą prowadzącą z Ełku do Olecka i Olsztyna.

- Dzięki obwodnicy poprawi się bezpieczeństwo podróżujących i pieszych, w szczególności w centrum miasta - przypomina Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku.

Dzięki tej trasie skróci się też czas przejazdu przez miasto, a z centrum zniknie znaczna część tirów.
W obwodnicy władze Ełku widzą też szansę na rozwój. Wokół trasy znajdują się tereny, na których mogą powstać firmy produkcyjno-handlowe. A dla przedsiębiorców szybki i łatwy dojazd jest jednym z najważniejszych argumentów przy wyborze siedziby firmy.

Saperzy nic nie znaleźli
Ełcką obwodnicę zbuduje konsorcjum czterech firm, na czele których stoi Mirbud ze Skierniewic. Na swoim koncie ma już realizacje takich inwestycji jak Centrum Nanotechnologii Politechniki Gdańskiej, osiedle domów w Rawie Mazowieckiej czy drogi gminne i Galeria Handlowa w Skierniewicach.

- Teren pod obwodnicę sprawdzili już saperzy i na szczęście nic nie znaleźli. Wtedy na plac budowy mógł wjechać ciężki sprzęt. Na razie będzie prowadzona wycinka drzew i krzewów i przygotowanie dróg dojazdowych do obiektów - mówi Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA, która nadzoruje budowę obwodnicy.

Wykonawca inwestycji opracowuje tymczasem harmonogram prac. Kiedy zostanie zaakceptowany przez nadzór budowlany, zapoznają się z nim przedstawiciele GDDKiA. Nastąpi to prawdopodobnie dopiero pod koniec stycznia.

Przez najbliższy rok kierowcy muszą spodziewać się sporych trudności, zwłaszcza podczas budowy dużego węzła drogowego przy drodze na Olecko i przebudowie fragmentu drogi w kierunku Olsztyna, od skrzyżowania z ul. 11 Listopada. Tam zostanie wybudowany m.in. nowy most nad przesmykiem łączącym jeziora Ełckie i Sunowo. W tym czasie kierowcy będą musieli korzystać z tymczasowej przeprawy.

Czasu na realizację inwestycji jest bardzo mało. Zgodnie z planem GDDKiA budowa obwodnicy ma się zakończyć do końca tego roku. Patrząc jednak na ogrom prac, jaka czeka budowlańców, wydaje się to wręcz niemożliwe.

Zyskamy obwodnicę i wyremontowane ulice
W ramach kontraktu wykonawca obwodnicy wyremontuje też kilka ełckich ulic. Największe prace będą prowadzone na 11 Listopada i Kajki. Czeka je gruntowna przebudowa. Zostanie tam położony nowy asfalt, ułożone nowe chodniki. Natomiast miasto sfinansuje budowę oświetlenia. Oprócz tego drogowcy wyremontują chodniki na ul. Łukasiewicza i Suwalskiej. A na skrzyżowaniu przy Tesco wymienią zniszczoną nawierzchnię.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna