O godzinie 9:00 rozpoczęły się próbne matury z języka polskiego, chociaż w części szkół w Białymstoku rozpoczęła się już o 8:00. Na rozwiązanie zadań uczniowie mieli 170 minut.
Próbne testy sparwdzają wiedzę uczniów i potrwają do piątku. Oceniają także ich przygotowanie do prawdziwej matury. Jutro uczniowie zmierzą się z maturą z matematyki, w czwartek z języków obcych, a w piątek napiszą rozszerzony polski, matematykę i m.in. wos, biologię, fizykę.
Matura próbna Operon 2012 polski odpowiedzi znajdziesz na dole artykułu
Szkoły otrzymały testy bezpłatnie. Egzaminy nie są obowiązkowe, a przystąpić do niego mogły wszystkie chętne szkoły. W województwie podlaskim zgłosiło się prawie 120 szkół, czyli około 12 tysięcy uczniów.
Organizatorem próbnych matur jest wydawnictwo pedagogiczne Operon. Prawdziwa matura czeka uczniów trzecich klas szkół średnich już w maju.
Matura 2011 język polski. ODPOWIEDZI. Tak było toku temu
Matura 2011: Język polski ODPOWIEDZI
Sugerowane ODPOWIEDZI MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
1. zaciekawienie i zaintrygowanie odbiorcy
2. brak prawdziwego porozumienia
3. Komunikacja niewerbalna to sposób zachowania, na który składa się mowa ciała (gest, mimika, ruch, ton głosu, a także kontakt wzrokowy, dotyk) - pozwala dostrzec emocje.
4. jednak, owa komunikacja, tak więc
5.
c. umiejętność wzajemnego słuchania
d. wrażliwość na drugiego człowieka
e. empatyczna reakcja rozmówców
6.
w akapicie 2 nie ma nic prostszego niż rozmawianie
w akapicie 4 słuchanie innych to rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku
7. Akapit pełni funkcje:
a. podsumowanie wcześniejszych rozważań
b. udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania
c. porządkowanie wywodu
8.
Funkcja impresywna - zdanie numer 3 (Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać ...)
Funkcja poznawcza - zdanie numer 2 (Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą ...)
9.
Empatia daje szanse wspólnego rozwiązania problemów - tak
Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych - tak
Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy - nie.
10.
C. wprowadzają element ironii
11.
1. Nazwa zabiegu językowego: cytowanie wypowiedzi autentycznych rozmówców. Przykład: Gdzie byłeś.
2. nazwa zabiegu językowego: użycie języka potocznego. Przykład: Jesteś głupi, więc ci powiem ...
3. zróżnicowana składnia. Przykład: zdania pytające, zdania oznajmujące
12.
Podanie większej ilości przykładów dotyczących efektywnej komunikacji - komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).
13.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.
Matura 2011 odpowiedzi matematyka. Tak było rok temu
Odpowiedzi
1. A
2. D
3. D
4. B
5. B
6. D
7. A
8. D
9. C
10. B
11. D
12. A
13. C
14. D
15. A
16. D
17. C
18. A
19. D
20. B
21. D
22. B
23. B
W 2011 roku wybierali "Granicę", co wybiorą w 2012
Więcej o Maturze przeczytasz na stronach CKE
Wybierali "Granicę"
Na zrobienie testu maturzyści mieli 170 minut. W tym czasie musieli napisać m.in. wypracowanie na jeden z dwóch tematów. Pierwszy związany był z "Granicą" Zofii Nałkowskiej, a w drugim trzeba było porównać wiersze Adama Mickiewicza i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
- Pisałem na pierwszy temat - mówi Dominik Staszewski, maturzysta z Liceum Ogólnokształcącego nr 1 w Suwałkach. - Niestety, obawiam się, że dużo i o niczym. Szczerze mówiąc, spodziewałem się trochę innych lektur.
Także Anna Pietraszewska, tuż po zakończeniu egzaminu, nie była z siebie zadowolona.
- Podobnie, jak większość koleżanek opisywałam bohaterów Nałkowskiej - mówi maturzystka. - Nie pamiętałam już tej lektury, miałam więc spore problemy z wykonaniem polecenia. Na szczęście, wyniki testu z języka polskiego nie będą brane pod uwagę na studiach. Wybieram się bowiem na Politechnikę Gdańską.
Z kolei Paulina Puza jest dobrej myśli.
- Nie powinnam stracić zbyt wielu punktów - kalkuluje maturzystka. - Bohaterów utworu Nałkowskiej pamiętałam, bez problemu mogłam opisać ich związek. Mówiąc krótko, liczę na dobry wynik.
Mogli mieć kłopot
Marek Urbanowicz, nauczyciel język polskiego z Liceum Ogólnokształcącego nr 1 im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, opiekun wielu laureatów ogólnopolskich olimpiad uważa, że tegoroczny test maturalny był o wiele trudniejszy niż ten przed rokiem.
- Utwór "Gdy tu mój trup..." Mickiewicza należy do szczególnie trudnych i najbardziej wieloznacznych wierszy poety - wyjaśnia pedagog. - Interpretacje znawców literatury często różnią się od siebie. Młodzi abiturienci mogli mieć z tym kłopot. Z kolei wiersz Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej jest prostszy, ale mało kto mógł spodziewać się twórczości tej poetki.
Natomiast temat drugi, w ocenie M. Urbanowicza był łatwiejszy, ale wymagał przedstawienia różnych sposobów widzenia.
- Żądał zestawienia ogólnych wniosków z odmiennymi spojrzeniami bohaterów. Przeciętny uczeń mógł mieć z tym problem - dodaje rozmówca.
Odpowiedzi z dzisiejszego egzaminu znajdziesz tutaj
Próbne testy sparwdzają wiedzę uczniów i potrwają do piątku. Oceniają także ich przygotowanie do prawdziwej matury. Jutro uczniowie zmierzą się z maturą z matematyki, w czwartek z języków obcych, a w piątek napiszą rozszerzony polski, matematykę i m.in. wos, biologię, fizykę.
Matura próbna Operon 2012 polski odpowiedzi znajdziesz na dole artykułu
Szkoły otrzymały testy bezpłatnie. Egzaminy nie są obowiązkowe, a przystąpić do niego mogły wszystkie chętne szkoły. W województwie podlaskim zgłosiło się prawie 120 szkół, czyli około 12 tysięcy uczniów.
Organizatorem próbnych matur jest wydawnictwo pedagogiczne Operon. Prawdziwa matura czeka uczniów trzecich klas szkół średnich już w maju.
Matura 2011 język polski. ODPOWIEDZI. Tak było toku temu
Matura 2011: Język polski ODPOWIEDZI
Sugerowane ODPOWIEDZI MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
1. zaciekawienie i zaintrygowanie odbiorcy
2. brak prawdziwego porozumienia
3. Komunikacja niewerbalna to sposób zachowania, na który składa się mowa ciała (gest, mimika, ruch, ton głosu, a także kontakt wzrokowy, dotyk) - pozwala dostrzec emocje.
4. jednak, owa komunikacja, tak więc
5.
c. umiejętność wzajemnego słuchania
d. wrażliwość na drugiego człowieka
e. empatyczna reakcja rozmówców
6.
w akapicie 2 nie ma nic prostszego niż rozmawianie
w akapicie 4 słuchanie innych to rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku
7. Akapit pełni funkcje:
a. podsumowanie wcześniejszych rozważań
b. udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania
c. porządkowanie wywodu
8.
Funkcja impresywna - zdanie numer 3 (Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać ...)
Funkcja poznawcza - zdanie numer 2 (Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą ...)
9.
Empatia daje szanse wspólnego rozwiązania problemów - tak
Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych - tak
Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy - nie.
10.
C. wprowadzają element ironii
11.
1. Nazwa zabiegu językowego: cytowanie wypowiedzi autentycznych rozmówców. Przykład: Gdzie byłeś.
2. nazwa zabiegu językowego: użycie języka potocznego. Przykład: Jesteś głupi, więc ci powiem ...
3. zróżnicowana składnia. Przykład: zdania pytające, zdania oznajmujące
12.
Podanie większej ilości przykładów dotyczących efektywnej komunikacji - komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).
13.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.
Matura 2011 odpowiedzi matematyka. Tak było rok temu
Odpowiedzi
1. A
2. D
3. D
4. B
5. B
6. D
7. A
8. D
9. C
10. B
11. D
12. A
13. C
14. D
15. A
16. D
17. C
18. A
19. D
20. B
21. D
22. B
23. B
W 2011 roku wybierali "Granicę", co wybiorą w 2012
Więcej o Maturze przeczytasz na stronach CKE
Wybierali "Granicę"
Na zrobienie testu maturzyści mieli 170 minut. W tym czasie musieli napisać m.in. wypracowanie na jeden z dwóch tematów. Pierwszy związany był z "Granicą" Zofii Nałkowskiej, a w drugim trzeba było porównać wiersze Adama Mickiewicza i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
- Pisałem na pierwszy temat - mówi Dominik Staszewski, maturzysta z Liceum Ogólnokształcącego nr 1 w Suwałkach. - Niestety, obawiam się, że dużo i o niczym. Szczerze mówiąc, spodziewałem się trochę innych lektur.
Także Anna Pietraszewska, tuż po zakończeniu egzaminu, nie była z siebie zadowolona.
- Podobnie, jak większość koleżanek opisywałam bohaterów Nałkowskiej - mówi maturzystka. - Nie pamiętałam już tej lektury, miałam więc spore problemy z wykonaniem polecenia. Na szczęście, wyniki testu z języka polskiego nie będą brane pod uwagę na studiach. Wybieram się bowiem na Politechnikę Gdańską.
Z kolei Paulina Puza jest dobrej myśli.
- Nie powinnam stracić zbyt wielu punktów - kalkuluje maturzystka. - Bohaterów utworu Nałkowskiej pamiętałam, bez problemu mogłam opisać ich związek. Mówiąc krótko, liczę na dobry wynik.
Mogli mieć kłopot
Marek Urbanowicz, nauczyciel język polskiego z Liceum Ogólnokształcącego nr 1 im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, opiekun wielu laureatów ogólnopolskich olimpiad uważa, że tegoroczny test maturalny był o wiele trudniejszy niż ten przed rokiem.
- Utwór "Gdy tu mój trup..." Mickiewicza należy do szczególnie trudnych i najbardziej wieloznacznych wierszy poety - wyjaśnia pedagog. - Interpretacje znawców literatury często różnią się od siebie. Młodzi abiturienci mogli mieć z tym kłopot. Z kolei wiersz Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej jest prostszy, ale mało kto mógł spodziewać się twórczości tej poetki.
Natomiast temat drugi, w ocenie M. Urbanowicza był łatwiejszy, ale wymagał przedstawienia różnych sposobów widzenia.
- Żądał zestawienia ogólnych wniosków z odmiennymi spojrzeniami bohaterów. Przeciętny uczeń mógł mieć z tym problem - dodaje rozmówca.
Odpowiedzi z dzisiejszego egzaminu znajdziesz tutaj
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?