Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Pisanicy. Wybudują obiekt za 160 mln złotych.

Paweł Tomkiewicz [email protected]
W 2040 roku będzie z niego korzystać około 56 tys. podróżnych.

Profesjonalny pas startowy, hangary na samoloty, terminal dla podróżnych - tak w przyszłości mogłoby wyglądać regionalne lotnisko w pobliżu Pisanicy, przy trasie z Ełku do Augustowa. Żeby jednak mogło powstać, najpierw trzeba zainwestować około 130 mln zł. Ale pierwszy etap, który umożliwi lądowanie i startowanie samolotów na pasie trawiastym to wydatek rzędu zaledwie 3 mln zł.

Analizowali trzy warianty

Ełk, Chełm i gmina Krosno od ubiegłego roku realizują projekt Odlotowa Polska Wschodnia. W jego ramach opracowywana jest koncepcja powstania w okolicach Ełku regionalnego lotniska.
Specjaliści z Biura Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult brali pod uwagę trzy lokalizacje - w okolicach Pisanicy, Legi i Ruskiej Wsi. Najlepszy okazał się pierwszy wariant. - Budowa lotniska w Ledze i Ruskiej Wsi wiąże się z olbrzymimi wydatkami na prace ziemne - wyjaśnia Ryszard Zaremba z firmy Polconsult.

I dodaje, że samo przygotowanie terenu w Ledze może pochłonąć ponad 12 mln zł.
- A w Pisanicy zielony pas startowy mamy praktycznie gotowy - przyznaje ekspert.
Budowa profesjonalnego lotniska pod Ełkiem zajmie kilkanaście lat i pochłonie olbrzymie pieniądze - nawet 130 mln zł. Ale pierwszy etap, który pozwoli na lądowanie niedużych maszyn na trawiastym pasie nie jest już tak kosztowny.

- Ogrodzenie terenu, zielony pas o długości 900 metrów, pomieszczenia dla zarządcy lotniska i płyta do tankowania to inwestycja rzędu 2-3 mln zł - wyjaśnia Ryszard Zaremba.

Jeśli lotnisko przyjmie się i będzie zapotrzebowanie na jego rozbudowę, w ramach kolejnego etapu pas startowy zostanie wydłużony do 1100 i poszerzony do 30 metrów. Oprócz tego powstanie m.in. płyta postojowa dla 6 samolotów mogących przewieźć 20-30 pasażerów i lądowisko dla śmigłowców. Realizacja tych inwestycji według wyliczeń pochłonie około 30 mln zł.
Na ostatni etap polegający m.in. na dalszej rozbudowie lotniska i wydłużeniu pasa do 1700 metrów trzeba wydać około 46 mln zł.

Jak podkreślają specjaliści, w tych wyliczeniach nie zostały ujęte wszystkie wydatki. Część kosztów mogą bowiem ponosić np. partnerzy prywatni.

- Do funkcjonowania lotniska potrzebne jest paliwo i stacja. W pierwszych latach funkcjonowanie stacji tylko na potrzeby tankowania samolotów będzie nieopłacalne - tłumaczą eksperci. - Ale jeśliby stacja prowadziła też tradycyjną sprzedaż paliw, wówczas może znajdzie się inwestor, który ją wybuduje.

Liczą na 56 tys. pasażerów

W ramach opracowania koncepcji zostało przeanalizowane również zapotrzebowanie na pasażerski ruch lotniczy w regionach realizujących projekt Odlotowa Polska Wschodnia.
- Lotnisko w Krośnie jest szkoleniowo-sportowe. Generuje bardzo niewielki ruch, bo nie jest mekką turystyczną. Ruch w 2040 roku szacuje się na około 20 tys. pasażerów - wyjaśnia Ryszard Zaremba. - Natomiast w Ełku prognoza ruchu na 2040 rok przekracza 56 tys. pasażerów rocznie.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna