Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Posłowie PO: Budowa trasy Rail Baltica jest już pewna

Tomasz Kubaszewski [email protected]
Opr. graf. R. Mogilewski
Wszyscy na tym skorzystamy. Sprawdź jej przebieg

To pewne na 100 procent - mówi suwalska posłanka PO Bożena Kamińska. - Trasa kolejowa Rail Baltica powstanie do 2020 roku. Jednak co do tego, czy w całości, zdania są już podzielone.

Suwalska posłanka powołuje się na rozmowy z Andrzejem Masselem, wiceministrem transportu. Podczas spotkania z posłami z Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego miał on stwierdzić, że o tej inwestycji nie ma już co dyskutować. Decyzje bowiem zapadły.

Wszystko rozstrzygnięte

Na tę trasę mieszkańcy północno-wschodnich zakątków kraju czekają od wielu lat. Bo to nie tylko udogodnienie dla mieszkańców, którzy do centrum kraju będą mogli dojechać szybciej, ale też dla biznesu. Tzw. wykluczenie komunikacyjne tej części Polski (brak dobrych dróg i lotniska) jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, że nikt nie chce tutaj inwestować.

Od pierwszych pomysłów dotyczących wytyczenia takiego połączenia kolejowego minie wkrótce 20 lat. Przez ten czas zbyt wiele nie zrobiono. Intensywniejsze starania o budowę Rail Baltiki zaczęły się po wejściu Polski oraz krajów nadbałtyckich do Unii Europejskiej.

Dzisiaj jednak takie państwa, jak Litwa czy Łotwa są pod tym względem znacznie bardziej przygotowane do inwestycji od nas. My mieliśmy problem nawet z wyborem przebiegu trasu. Zapadła decyzja, że ominie ona Augustów i Sokółkę. Decydowały kwestie związane z ochroną przyrody. Ale władze pominiętych miast do dzisiaj mają o to pretensje. Bo znajdą się na uboczu głównego, kolejowego szlaku komunikacyjnego.

Rail Baltica została wpisana do sieci najważniejszych połączeń komunikacyjnych w Unii Europejskiej.
- A to jest bardzo mocny argument - mówi Andrzej Orzechowski, poseł PO z Ełku. - Mamy bowiem po swojej stronie potężne struktury unijne.

Mimo to, do tej pory, wszystko nie było do końca jasne. Bo w sprawie inwestycji przeprowadzanych w naszym kraju głos decydujący ma jednak nasz rząd. A ten nie raz już pokazał, iż problemy Polski Wschodniej nie są, z jego punktu widzenia, najważniejsze.

- W tym przypadku chyba wszystko jest już rozstrzygnięte - mówią jednak zgodnie B. Kamińska oraz A. Orzechowski. - W najbliższych latach ta trasa będzie po prostu budowana.

Oszałamiające tempo

Pozostaje jeszcze do rozstrzygnięcia problem, czy cała. Wielu działaczy samorządowych, w tym prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, wyrażało publicznie swoje wątpliwości. Bo PKP i jej różne spółki nie słyną bynajmniej ze sprawnego działania. I nawet jeśli zapadnie decyzja, by do 2020 r. zbudować całą trasę, w praktyce okaże się to niewykonalne.

- Myślę, że odcinek do Białegostoku jest poza dyskusją - mówi poseł Orzechowski. - Potem zaczynają się schody, bo linię składającą się z jednego toru trzeba zamienić na dwutorową. Nie mam jednak wątpliwości, że do 2020 r. odcinek Białystok-Ełk zostanie zrobiony. A chyba są też duże szanse na wykonanie całej trasy, czyli pozostałych odcinków Ełk-Suwałki oraz Suwałki-granica z Litwą.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP-PLK przyznaje, że prace związane z budową Rail Baltiki nabrały niemal oszołamiającego tempa. - Chcemy wszelkie kwestie związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji zakończyć jak najszybciej - mówi. - Po to, by, jeśli będą pieniądze, natychmiast przystępować do inwestycji. Trudno natomiast dzisiaj zapewnić, że do 2020 r. zostanie zbudowana cała trasa Rail Baltica.

Czytaj e-wydanie »

Oferty pracy z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna