Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto w sieci dyskontów

Izabela Krzewska [email protected]
Klienci się cieszą, ale kupcy boją zagranicznych mocarzy handlowych.

Białystok wciąż jest atrakcyjny dla zagranicznym sieci handlowych. Właśnie otwarto, i to w centrum miasta, nową, 18. już Biedronkę.

Niebawem rozpocznie się budowa dyskontu tej marki w parku handlowym Outlet Center przy Castoramie (otwarcie planowane jeszcze w tym roku). Pod koniec 2013 r. ma być uruchomione podobne centrum - Outlet Białystok w miejscu dawnej Galerii Podlaskiej przy ul. Wysockiego. W sierpniu inwestor ma uzyskać pozwolenie na budowę Parku Handlowego Kwadrat przy ul. Andersa, w którym działać będzie całodobowy hipermarket Tesco Extra - już trzeci w mieście.

Dodajmy, że w Białymstoku już funkcjonuje kilkanaście hipermarketów, trzy galerie handlowe i cały szereg sklepów popularnych sieci handlowych. A z naszych informacji wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat na podlaski rynek wejdzie duńska sieć dyskontowych sklepów Netto.

- Dla konsumentów to zróżnicowanie jest bardzo korzystne. Pojawi się nowy asortyment, a konkurujące ze sobą sklepy będą obniżać ceny i podnosić jakość obsługi. To też dodatkowe miejsca pracy - mówi dr Marek Kruk z Zakładu Zarządzania UwB. - Nowe inwestycje handlowe oznaczają, że Białystok jest miastem z dużym potencjałem, wzmocnionym m.in. przez klientów ze wschodu.

Pod względem zagęszczenia dyskontów w dużych miastach (liczba ludności przypadająca na jeden sklep) Białystok wlecze się jednak w krajowym ogonie. Według rankingu Market Side, jest 23. na 30 miast. Na jeden dyskont przypada tu 13,4 tys. osób, podczas gdy w Toruniu 7,6 tys., Gdańsku 8,5 a Poznaniu 9,2 tys.

- Gdy rynek się nasyci, wielkopowierz-chniowe obiekty handlowe mogą zostać wykorzystywane na inną działalność, np. usługową lub rozrywkową. Tak się dzieje w Europie - dodaje Kruk.

Bo portfele obywateli nie są z gumy. W 2012 r. sprzedaż detaliczna napojów, żywności i wyrobów tytoniowych w Białymstoku spadła aż o 60,6 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Eksperci nie mają wątpliwości, że kryzys uderzy głównie w drobnych przedsiębiorców. W trudnych czasach konsumenci chętniej sięgają bowiem po tanie marki własne i promocyjne ceny wielkich sieci. Z danych GUS wynika, że od 2008 r. (rok po otwarciu w 2007 r. pierwszej galerii handlowej w mieście) z mapy Białegostoku zniknęło 530 podmiotów handlu detalicznego. W ciągu ostatnich 10 lat liczba ta zmniejszyła się o ponad 2,7 tysiąca.

- Likwidacja dotyczy głównie małych i średniej wielkości samodzielnych sklepów spożywczych i przemysłowych do 100 mkw. - dodaje Andrzej Kondej, ekspert w dziedzinie marketingu.
A dyskonty radzą sobie doskonale. Z danych Market Side wynika, że od 2010 r. w całym woj. podlaskim ich liczba zwiększyła się aż o 1/3 (z 60 do 80). Ekspansja wielkich sieci martwi drobnych kupców, których nie stać na promocje, czy kampanie reklamowe. Trudno wynegocjować im u dostawców ceny podobne do tych, które oferują oni wielkim sieciom.

- To co się dzieje, jest zabójcze dla polskich przedsiębiorców. Władza powinna ich wspierać. Tymczasem zagraniczni przedsiębiorcy mają ulgi podatkowe i działają na bardzo uprzywilejowanych zasadach - skarży się Krzysztof Pakuła, właściciel sklepu należącego do sieci Chorten, którą trzy lata temu założyli białostoccy sklepikarze. Sieć, jak podkreśla, z polskim kapitałem, obecnie liczy ponad 330 sklepów w kilku województwach.

- Czasy rozpasanej konsumpcji się skończyły. Polacy kupują coraz bardziej racjonalnie. Minęły czasy zakupów na zapas i ślepej wiary w promocje - podsumowuje dr Kruk. - Dlatego nie wierzę w tezę o końcu małych osiedlowych sklepików, które wciąż mają zwolenników.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna