Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ełcka Kolejka Wąskotorowa. Ocalą historię kolei od zapomnienia.

Weronika Kowalewska [email protected]
Ełcka Kolejka Wąskotorowa to jedna z największych atrakcji w regionie. W ostatnich dniach wzbogaciła się o zabytkowe parowozy.

Zakupiliśmy dwie lokomotywy parowe z 1943 oraz 1952 roku oraz trzy przyczepy do parowozów, tak zwane tendry. Oferta kupna wyszła od Polskich Kolei Państwowych, które były ich właścicielem. Zabytkowe pojazdy znajdują się na terenie Ełckiej Kolejki Wąskotorowej, wkrótce rozpocznie się ich renowacja - mówi Kazimierz Bogusz, dyrektor Muzeum Historycznego w Ełku.

Parowozy w przyszłości staną się częścią ekspozycji stałej muzeum. Już latem będą je mogli zwiedzić turyści oraz mieszkańcy miasta. W kwietniu muzeum historyczne planuje kolejne zakupy w PKP. Jest w czym wybierać. W sumie na sprzedaż wystawiono aż 163 urządzenia, w tym wagony, drezyny oraz parowozy.

Podróż pod parą

Ełcka Kolej Wąskotorowa ma już ponad 100 lat. Projekt jej budowy powstał w 1905 r. na zlecenie starosty ełckiego Carla Suermondta. Linię budowano od 1910 r. przez trzy lata. W 1915 r. obsługiwały ją cztery dwuosiowe parowozy oraz 42 wagony w tym dwa pocztowo-bagażowe i pięć osobowych. Na początku I wojny światowej kolejkę zdewastowały wojska rosyjskie, a wagony i parowozy wywieziono do Rosji.

Zniszczenia wojenne usuwano pięć lat, pociągi zaczęły kursować w 1918 r. W 1938 r. kolej przewiozła 29026 ton towarów i 54837 pasażerów. Mazurska kolejka ponownie zniszczona została pod koniec II wojny światowej. Zaczęła wozić pasażerów dopiero w 1951 roku. Na początku wąskotorówka cieszyła się dużym powodzeniem wśród podróżnych, kłopoty zaczęły się w latach 90. ubiegłego stulecia - najpierw zmniejszono liczbę kursów, potem ciuchcia przewoziła pasażerów tylko w dni świąteczne. Kryzys pogłębiał się i na początku 2001 r. PKP podjęło decyzję o likwidacji wąskotorówki. 1 stycznia 2001 r. kolejkę przejął ełcki ratusz.
W marcu tego roku EKW przeszło w ręce Muzeum Historycznego. W przyszłości na terenie ełckiej kolejki ma powstać Kolejowe Centrum Nauki. Dlatego muzeum chce kupić kolejne maszyny.

- Chcemy stworzyć stałą ekspozycję z pojazdami szerokotorowymi, ale nie będziemy ich uruchamiać, bo kosztuje to ogromne pieniądze - mówi Kazimierz Bogusz. I dodaje, że muzeum będzie starało się o kolejne eksponaty.

Tabor na sprzedaż

Miłośnicy kolei na pewno zacierają ręce, bo PKP na sprzedaż wystawiło w sumie 163 sztuki taboru, wśród których znajdują się m.in. lokomotywy parowe i spalinowe. Najstarszy obiekt pochodzi z 1895 r., a najnowszy z 1996 r. Aż 14 parowozów wystawionych w przetargach znajduje się w Ełku.
Do przetargu mogą przystąpić muzea, fundacje, samorządy i stowarzyszenia. Ceny wywoławcze za pojazdy wynoszą od 900 zł do 19 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna