Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ul. Sikorskiego. Czujniki wykryją, gdy pieszy zbliży się do jezdni

him
Od strony nadjeżdżających samochodów pulsujące światło będzie miało kolor żółty, na pasach diody świecić będą białym światłem ciągłym.
Od strony nadjeżdżających samochodów pulsujące światło będzie miało kolor żółty, na pasach diody świecić będą białym światłem ciągłym. www.euroasfalt.pl
Kilka lat temu na przejściu przy ul. Sikorskiego doszło do poważnego wypadku, w którym poważnie ranny został uczeń. Chłopak stracił stopę.

Mimo że obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 40 km/h, kierowcy niewiele sobie z niego robią.

Bez kultury i wyobraźni

Kultura jazdy wielu ełckich kierowców pozostawia wiele do życzenia. Niektórzy uważają się za panów szos, za nic mają pieszych i brak im wyobraźni - ochlapują przechodniów deszczówką pędząc po kałużach, nie zwalniają przed pasami na jezdni, wyprzedzają rowerzystów "o grubość lakieru", skręcają na zielonej strzałce nie zważając na pieszych. Ełczanie szczególnie powinni uważać przekraczając najbardziej ruchliwe ulice - Kilińskiego, Suwalską, Wojska Polskiego, Grajewską i Sikorskiego.

Pod koniec kwietnia w mieście pojawi się pierwsze aktywne przejście dla pieszych. Detektory ruchu wraz z systemem ostrzegawczym zamontowane zostaną przy ulicy Sikorskiego.

- Na przejście przy stadionie trzeba zwrócić szczególną uwagę, ponieważ znajduje się w okolicy szkoły, bursy szkolnej i stadionu miejskiego. Najczęstszymi użytkownikami tego przejścia jest młodzież szkolna i dzieci - mówi Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku.

Według policyjnych statystyk na przejściu przy stadionie w tym roku doszło do jednego wypadku, w którym został potrącony pieszy, w latach 2008-2014 rannych zostało pięć osób.

Przed kilku laty doszło tam do tragicznego wypadku, gdy 13-letni wówczas Łukasz wracał ze szkoły do domu. Część dzieci zdążyła przejść przez jezdnię. Łukasz chciał dogonić kolegów i wszedł na jezdnię. Wtedy potrąciła go ciężarówka. Chłopiec stracił stopę.

Pulsujące światła,krótsze hamowanie

Jak działa aktywne przejście dla pieszych? Na chodnikach po obu stronach ulicy zamontowane zostaną słupki z czujnikami ruchu, a w jezdni punktowe elementy odblaskowe z diodami LED. Gdy pieszy zbliży się do przejścia, czujniki włączą światła elementów odblaskowych. Od strony nadjeżdżających samochodów pulsujące światło będzie miało kolor żółty, na pasach diody świecić będą białym światłem ciągłym.

Dla kierowców będzie to ostrzeżenie i sygnał do zatrzymania się. Dodatkowo na ulicy przed przejściem pojawią się nawierzchnie antypoślizgowe, które skrócą czas hamowania.
- Jeżeli system się sprawdzi, podobne rozwiązania zostaną zastosowane na przejściach na ul. Wojska Polskiego i Suwalskiej - dodaje Tomasz Andrukiewicz.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna