Podczas tegorocznego egzaminu gimnazjalnego uczniowie mieli problemy z zadaniami, które wymagały samodzielnego rozumowania. Poza tym słabo poradzili sobie z chronologią historyczną, popełniali błędy gramatyczne, a w przypadku języków obcych największą trudność sprawiło im napisanie wypowiedzi.
Dobrze radzili sobie ze zrozumieniem czytanego lub słuchanego tekstu oraz wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku.
- Informacja dotycząca słabszych stron uczniów bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnymi rocznikami gimnazjalistów - informują pracownicy Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży.
Szczegółowe wyniki egzaminu gimnazjalnego będą znane dopiero w sierpniu. Ale już teraz można wywnioskować, że gimnazjaliści, tak jak maturzyści, najgorzej radzą sobie z królową nauk. W całym województwie warmińsko-mazurskim uczniowie gimnazjów z matematyki średnio uzyskali zaledwie 44 proc. punktów.
Wyniki gorsze niż w kraju
Trzecioklasiści egzamin gimnazjalny pisali w kwietniu. W woj. warmińsko-mazurskim przystąpiło do niego 14 733 uczniów. Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej - zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii.
W trzeciej części egzaminu uczniowie zmierzyli się z testem z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym lub na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Aby zdać egzamin gimnazjalny, nie trzeba uzyskać minimalnej liczby punktów, wystarczy tylko do niego przystąpić.
Nasi gimnazjaliści na tle kraju wypadli słabo. Z większości egzaminów uzyskali słabsze wyniki niż ich rówieśnicy w innych województwach. Z polskiego uzyskali średnio 64 proc. punktów (w kraju 68 proc.), z matematyki - 44 proc. (w kraju 47 proc.), z angielskiego 62 proc. (w kraju 67 proc.). Jeszcze gorzej poradzili sobie z rozszerzonym językiem angielskim. Średnio zdobyli 43 proc. punktów, w kraju ta średnia wynosi - 46 proc.
Najlepsi i najgorsi
Spośród mazurskich powiatów najlepiej wypadli gimnazjaliści z powiatu węgorzewskiego. Z polskiego uzyskali średnio 70 proc. punktów, z matematyki 47,8 proc. punktów, a z języka angielskiego 67,7 proc. punktów.
Powodów do dumy nie mają uczniowie gimnazjów z powiatu gołdapskiego. Oni z języka polskiego zdobyli średnio 59,8 proc. punktów, a z matematyki 40,4 proc. punktów. Trochę lepiej poszło im z języka angielskiego. Ale średnia punktów - 59, 4 proc. i tak jest niższa niż średnia wojewódzka i krajowa.
Spośród ełckich gimnazjalistów najlepiej poradzili sobie uczniowie Gimnazjum nr 4. Średnia 75,7 proc., jaką gimnazjaliści z "czwórki" uzyskali z języka polskiego, znacznie przewyższa średnią krajową. Matematyka również poszła im lepiej niż ich rówieśnikom w kraju. Uzyskali średnio 57,2 proc. Z języka angielskiego na poziomie podstawowym zdobyli 76,1 proc.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?