Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica: trasa będzie zmodernizowana, ale tylko na jednym torze

(tom)
Rail Baltica będzie biegła od litewskiej granicy w Trakiszkach przez Suwałki, Ełk i Białystok do Warszawy. Ale od Białegostoku do Trakiszek planuje się budowę tylko jednego toru.
Rail Baltica będzie biegła od litewskiej granicy w Trakiszkach przez Suwałki, Ełk i Białystok do Warszawy. Ale od Białegostoku do Trakiszek planuje się budowę tylko jednego toru. Archiwum
W części trasy Rail Baltica będzie tylko jeden tor, a linia z Sokółki do Augustowa nie zostanie zmodernizowana. Takie plany na najbliższe lata ma Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

- To oznacza, że dojazd pociągiem np. do turystycznego Augustowa będzie bardzo utrudniony - komentuje poseł PiS Jarosław Zieliński. - A tak być nie może.
To on zwrócił się niedawno do ministra infrastruktury z interpelację dotyczącą kolei w woj. podlaskim.

Ministerstwo, odpowiadając, chwali się przede wszystkim trasą Rail Baltica. Będzie ona biegła od litewskiej granicy w Trakiszkach przez Suwałki, Ełk i Białystok do Warszawy. Ale od Białegostoku do Trakiszek planuje się budowę tylko jednego toru. Pociągi będą mogły po nim jechać z prędkością 120 km/h, gdy z Białegostoku do Warszawy - 160 km/h.

- To dziwaczne rozwiązanie, które wydłuża czas podróży - zauważa poseł.

Postuluje więc, by nie tylko budować od razu dwa tory, ale też prace na odcinku Białystok - Ełk - Suwałki znacznie przyspieszyć - tak, by były prowadzone równolegle z robotami na pozostałej części trasy. Dawałoby to gwarancję, że w okolicach 2020 r. inwestycja będzie rzeczywiście skończona.
Jednak ministerstwo takiej potrzeby nie widzi. Jak tłumaczy poseł PO Andrzej Orze-chowski, który od lat angażuje się w starania o budowę Rail Baltiki, termin ukończenia inwestycji nie jest zagrożony. Intensywne przygotowania do prac na odcinku Białystok - Trakiszki trwają.

Poseł przyznaje jednocześnie, że budowa drugiego toru obecnie nie wchodzi w grę. Znacznie zmieniłoby to bowiem zakres inwestycji i postawiło ją pod znakiem zapytania w tej unijnej perspektywie finansowej. Lepiej więc mieć jeden tor niż trasę, która kończyłaby się w Białymstoku.

- Są poważne obawy, że ruch na odcinku Trakiszki - Białystok nie będzie bardzo intensywny - dodaje Orzechow-ski. - Natomiast jeśli w rzeczywistości okaże się inaczej, zawsze istnieje możliwość dobudowy drugiego toru. Tyle, że już po 2020 roku.

Rail Baltica będzie omijała Augustów. Miejscowe władze, ale też parlamentarzyści, zwracały już parę lat temu uwagę, że miastu grozi komunikacyjne wykluczenie. Poseł Zieliński nie pierwszy raz domaga się, by linia Augustów - Białystok została zmodernizowana. Chodzi szczególnie o odcinek do Sokółki. Umożliwiłoby to w miarę szybki przejazd z administracyjnej do turystycznej stolicy woj. podlaskiego. W tej dekadzie ministerstwo takiej inwestycji w planach jednak nie ma.

Oprócz trasy Rail Baltica zamierza natomiast w latach 2014-2020 modernizować odcinki Białystok - Sokółka - Kuźnica Białostocka, Czyżew - Białystok, Czeremcha - Białystok oraz Czeremcha - Siemiatycze.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna