Rozpoczęło się opracowywanie koncepcji programowej dla fragmentu S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę do Szczuczyna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisała już umowy z czterema firmami. 86-kilometrowa trasa została bowiem podzielona na sześć pododcinków. Jednym z nich jest obwodnica Łomży.
- Wykonawcy mają dziewięć miesięcy na przygotowanie tej koncepcji - mówi Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.
Ta ma zawierać wszystkie niezbędne informacje potrzebne do przygotowania projektu budowlanego. Chodzi m.in. o przebieg drogi, liczbę węzłów, konstrukcję obiektów drogowych i inżynierskich czy rozwiązania dróg obsługujących tereny sąsiednie, odwodnienie.
- Na podstawie koncepcji programowej planujemy w pierwszej połowie 2016 roku ogłaszanie przetargów na wykonanie poszczególnych zadań - wszystkich w systemie "Zaprojektuj i Zbuduj" - dodaje rzecznik GDDKiA.
Przypomina, że S61 ma być drogą dwujezdniową, ekspresową. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Nawierzchnia ma być betonowa.
Cała trasa S61 ma kończyć się w Budzisku. Za fragment Szczuczyn - Ełk - Raczki odpowiada warmiński oddział GDDKiA. W tej chwili jest na etapie decyzji środowiskowej.
Kolejny odcinek Via Baltiki to obwodnica Suwałk. Został już ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie tej trasy. Wykonawcę powinniśmy poznać jeszcze w tym roku. Jeśli Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 zostanie przyjęty przez rząd, to cała S61 ma być wybudowana i oddana do użytkowania najpóźniej do 2023 roku. Częściej pojawia się data 2020 rok. Budowa S61 ma pochłonąć ok. 7 mld zł.
Wcześniej, bo w 2017 r. powinna być już ekspresowa cała podlaska ósemka w stronę Warszawy. Prace trwają.
- Na odcinku Wiśniewo - Mężenin wykonawca prowadzi roboty związane z montażem przepustów, ulepszeniem podłoża oraz budową pierwszych warstw nasypów - wymienia Rafał Malinowski.
Na trasie z Mężenina do Jeżewa zakończyła się wycinka drzew. Trwają roboty ziemne. Na fragmencie granica województwa - obwodnica Zambrowa, który wykonawca przejął w styczniu tego roku, wycięto już drzewa, trwa wyrywanie karp, prowadzone są prace geodezyjne. Organizowane jest zaplecze budowy.
Od początku lat 90. Via Baltica była uznawana za jedną z najważniejszych tras w północno-wschodniej Polsce. Wielkie emocje wzbudził jej przebieg. Pierwsze projekty przewidywały, że droga będzie biegła od Suwałk przez Augustów, Łomżę i Ostrów Mazowiecką do Warszawy. Potem pojawiła się koncepcja przebiegu przez Białystok, która nie zdobyła przychylności zachodniej części województwa.
W 2009 roku ostatecznie zakończono dyskusje o przebiegu. To wtedy ukazało się rozporządzenie Rady Ministrów gwarantujące obecną trasę: Ostrów Mazowiecka - Łomża - Stawiski - Szczuczyn - Ełk - Raczki - Suwałki - Budzisko - granica państwa.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?