Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promocja miasta w sieci. Internet potrafi być bezlitosny

Bartosz J. Klepacki [email protected]
Tylko autor wie co ma wspólnego "Baba Jaga" z Łomżą.
Tylko autor wie co ma wspólnego "Baba Jaga" z Łomżą. Archiwum
Na temat grodu nad Narwią w sieci znajdziemy wiele. Nie tylko historię, ale karykatury herbu oraz skaczącą godzillę w autobusie miejskim. Miasto jednak nie sprawdza takich treści, bowiem nie ma urzędników do takich spraw.

- Miasto nie posiada strategii promocji, w związku z tym nie ma dokumentu, który wskazywałby na konkretne wskaźniki efektywności poniesionych środków - wyjaśnia Łukasz Czech z Wydziału Organizacji Urzędu Miejskiego w Łomży. - Co pół roku przygotowywane i przedkładane są Radzie Miejskiej Łomży sprawozdania, które poddawane są szczegółowym analizom - dodaje Czech.

Skoro nie miasto, to strategię promocji na bieżąco realizują użytkownicy internetu. Wpisując w jedną z popularnych przeglądarek internetowych hasło Łomża znajdujemy wiele odniesień, począwszy od - co nie dziwi, grodu nad Narwią po złocisty trunek. Wśród elementów szybko kojarzonych z hasłem Łomża jest jeszcze Okręgowa Komisja Egzaminacyjna i Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Stawkę popularnych haseł zamyka PKS.

Treść na wagę złota

Internet potrafi być bezlitosny, a treści wrzucane na globalną skalę pozostają praktycznie na zawsze. Wpisując w przeglądarki internetowe słowo np. Herb Łomży możemy znaleźć przeróżne obrazy dotyczące tego zestawienia słów. I tak rodzimy jelonek skaczący przez kamienie został zastąpiony biedronką, żywcem wyciętą z loga jednej z sieci sklepów wielopowierzchniowych. Na uwagę zasługuje także "baba jaga" lecąca nad miejskimi kamieniczkami.

- W Urzędzie są dwie osoby odpowiedzialne za umieszczanie informacji na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Łomży, monitoring mediów oraz publikowanie informacji na miejskim profilu na portalu społecznościowym Facebook. Nie ma natomiast osób, które zajmowałyby się wpisami na forach internetowych lub różnego rodzaju innych platformach do komunikacji w sieci - wyjaśnia Łukasz Czech.

Łomża równie popularna jest w innych kanałach dystrybucji treści np. YouTube. Samo słowo Łomża występuje w ponad 77 tys. materiałów filmowych. Równie wiele jest materiałów gdzie umieszczający je postanowili użyć słowa "lomza" bez polskich znaków. Najsłynniejsza mieszkanka Łomży Hanka Bielicka, także jest dość często wyszukiwana w sieci - tylko na kanale YouTube jest o niej blisko 700 materiałów.

Jak się promować?

Wraz ze zmianą władzy w Łomży nastał trend, aby każde działanie magistratu, które skierowane jest do lokalnej społeczności było szeroko ogłoszone na portalach społecznościowych. Tym sposobem władze Łomży chcą dotrzeć szczególnie do młodego pokolenia. Ten darmowy sposób promocji coraz częściej wykorzystywany jest przez samorządy, które nie mają wielkich środków na promocję.

- Od stycznia do lipca br. Miasto na realizację zadań związanych z wykonaniem materiałów promocyjnych wydało środki w wysokości 58 tys. zł, z tego na wsparcie dla organizacji pozarządowych, placówek oświatowych, instytucji, na materiały reklamowe związane z Łomżą wydatkowano kwotę 30 tys. zł. - wyjaśnia Czech. - Środki te przeznaczono m.in. na wykonanie: zakup książek, nagród, wykonanie strojów sportowych, proporczyków, toreb z nadrukiem, teczek ofertowych, breloków, długopisów, smyczy, opasek odblaskowych - dodaje.

Ze środków promocji miasta wykonano książeczkę dotycząca legend o Łomży ilustrowaną pracami dziecięcymi, które wzięły udział w konkursie plastycznym. W ramach środków przeznaczonych na składkę członkowska dla LOT-u wykonany został Przewodnik Łomżyński.

Inne wydatki póki co promocji nie służą bowiem decyzje o innych działaniach promocyjnych w mieście do końca 2015r. tworzone będą w ramach nowych struktur organizacyjnych Urzędu Miejskiego.

Jedno jest pewne na promocji oszczędzać nie wolno, a dobrze przygotowana zwróci koszty z nawiązką, w innym przypadku co pokazuje sieć łatwo się ośmieszyć.

Ciekawostki

Miasto w sieci, Oficjalny profil Miasta Łomża zarządzany przez Urząd Miejski na portalu Facebook lubi 1881 osób, dla porównania służbowy profil Prezydenta Łomży Mariusza Chrzanowskiego lubi trochę ponad 1300 osób.

Biją na głowę, Profili społecznościowych opatrzonych słowem Łomża jest bardzo wiele. Te najbardziej aktywne, które np. pomagają poznać inne osoby "Widziałeś/aś kogoś kto Cię onieśmielił, zaintrygował, chciałbyś/aś go odnaleźć, poznać? PISZ!", mają nawet po 5 tys. użytkowników.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna