Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sedan z klasą

Janusz Grysin
Znakomita część użytkowników aut kojarzy Fiata z samochodami małymi, w najlepszym razie z pojazdami kompaktowymi. A przecież nawet w najnowszej historii tej marki były auta klasy średniej i średniej wyższej. Jeszcze nie tak dawno powodzeniem cieszył się model Croma, którego produkcje zakończono w 1994 roku. I oto mamy powrót z prawdziwą klasą. Na rynek - po 11 latach! - wjechała druga generacja Cromy. Jest autem bardzo nowoczesnym konstrukcyjnie z rewelacyjnymi silnikami wysokoprężnymi w technologii Multijet.

NOWA CROMA

zaprojektowana przez mistrza Giorgetto Giugiaro wprowadza oryginalną formę stylistyczną auta. Powiedziałbym, że w stosunku do trójbryłowej wersji z 1985 roku, nowa Croma swoje osiągi w gruncie rzeczy zawdzięcza jednobryłowemu nadwoziu; to proporcjonalnie zbudowany samochód, umożliwiający w maksymalnym stopniu swobodę w dopasowaniu wnętrza do osobistych potrzeb, a jednocześnie zachowujący wizerunek bardzo komfortowej limuzyny. Nic ująć, nic dodać.
Rzeczywiście, nowa Croma podoba się i to z wielu powodów. Oprócz bardzo eleganckiego nadwozia o ciekawej linii - zupełnie nowej w rodzinie modeli Fiata - na uwagę zasługuje także przestronne wnętrze, do którego nie wsiada się, lecz po prostu wchodzi, ponadto bardzo obszerny bagażnik - 500 l do dyspozycji. Jeśli dodać do tego trzy silniki wysokoprężne o uznanych parametrach, okaże się, że Fiat oferuje nam auto klasy średniej z w pełni uzasadnionymi pretensjami do klasy wyższej.

CZAS NA SZCZEGÓŁY

Jednobryłowa Croma mierzy 4,75 m, ma szerokość 1,77 m i wysokość 1,60 m. Rozstaw osi (2,70 m) jest na tle duży, że o Cromie w ruchu można powiedzieć, że nie jedzie, tylko płynie, pod warunkiem oczywiście, że nawierzchnia jest w miarę równa... Jak na auto klasy średniej przystało, zawieszenie jest dostosowane do poziomu auta. Przód to kolumny McPhersona, ale już oś tylna wyposażona jest w zawieszenie wielowahaczowe, identyczne jak w samochodach szwedzkich, czy niemieckich - tej klasy. To duży plus mogący świadczyć o znaczeniu, jakie Włosi przywiązują do Cromy.
W obszernym wnętrzu znajdziemy bardzo wygodne fotele i podróżowanie nawet w pięć osób nie będzie uciążliwe - miejsca jest pod dostatkiem. I jeszcze jedno, materiały jakie wykorzystano do urządzenia kabiny są wysokiej jakości. Ważne jest także to, że nie można przyczepić się do montażu, który jest bardzo staranny. Z pewnością docenią to użytkownicy Cromy.

W WERSJACH SILNIKOWYCH

które są na polskim rynku królują turbodiesle. I nic w tym dziwnego. Kiedy weźmiemy pod uwagę, że właśnie te silniki to autentycznie bardzo nowoczesne jednostki napędowe spełniające dwa podstawowe warunki wymagane przez użytkownika - niskie zużycie paliwa (ciągle jeszcze tańszego!) i bardzo dobrą dynamikę. Do tych zalet można dodać wysoką kulturę pracy - ważne także dla tych wszystkich, którzy nie cierpią głuchego klekotu właściwego silnikom wysokoprężnym.
Do wyboru mamy trzy silniki: 1,9 l (120 KM), 1,9 l (150 KM) i 2,4 l 20V (200 KM). Te trzy Multijety wyposażone w filtry cząstek stałych (DPF) z powodzeniem spełniają warunki normy Euro IV. Ofertę silnikową uzupełniają dwa motory benzynowe - 1,8 l 16V (140 KM) i 2,2 l 16V (140 KM).

PRZENIESIENIEM NAPĘDU

na koła przednie zajmuje się cała rodzina skrzyń biegów - manualne i automaty. Można dowolnie wręcz wybrać wariant zespołu napędowego - silnik i skrzynia biegów. Standardowym wyposażeniem Cromy są przekładnie pięciobiegowe, ale może to być np. sześciostopniowy automat. Ten ostatni standardowo łączony jest w zespół napędowy z najmocniejszym 200-konnym turbodieslem.
Uzupełnieniem właściwego zespołu napędowego, komfortowego zawieszenia i bardzo wygodnego, urządzonego ze smakiem wnętrza, są kwestie bezpieczeństwa. Otóż projektanci i konstruktorzy Cromy dołożyli starań, by ten sztandarowy model Fiata był autem naprawdę bezpiecznym.
O bezpieczeństwo czynne podróżujących Cromą troszczą się systemy elektroniczne i mechaniczne, których na pokładzie Cromy jest spora ilość: ABS, EBD, ESP, ASR, MSR, HBA, wreszcie Hill Holder - układ sterujący hamulcami przy ruszaniu pod górę.

CROMA OFEROWANA JEST

z czterema poziomami wyposażenia: Business, Active, Dynamic i Emotion. W zależności od wybranego silnika i wyposażenia, kształtują się ceny auta. Podstawowa wersja Cromy Business 1,8 l 16V (140 KM) kosztuje 74 900 zł, natomiast bogata Emotion 2,4 l Multijet (200 KM) - 129 900 zł. Między tymi skrajnymi cenami można wybierać i w typie silnika i wyposażeniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna