MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa dróg w Białymstoku. 13 km drogi i tranzyt wyjedzie z miasta

(jsz)
sxc.hu
Ruszyły prace związane z budową zachodniej obwodnicy.

Najpierw powstanie zachodnia obwodnica Białegostoku, czyli ulice Narodowych Sił Zbrojnych, al. Niepodległości i Paderewskiego. Później zaś południowa. To brakujący odcinek ul. Ciołkowskiego. Dzięki temu ruch tranzytowy całkowicie opuści miasto. Przygotowania już ruszyły.

Obecnie jest już gotowa droga tranzytowa od strony północno-wschodniej, czyli ul. Maczka i częściowo Andersa. W tym roku zakończy się budowa przedłużenia tej ostatniej i rozpocznie remont Kleeberga. Żeby zamknąć całą obwodnicę Białegostoku, trzeba jeszcze wybudować ponad 13 km drogi od zachodu i południa.

- Zachodnia obwodnica będzie naszą sztandarową inwestycją w przyszłej perspektywie finansowej - zapowiada Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji w białostockim magistracie. - Są to ulice Narodowych Sił Zbrojnych, aleja Niepodległości i Paderewskiego. Mają one długość 8,2 km.

Miasto chce na ten cel pozyskać pieniądze z funduszy unijnych i już rozpoczęło przygotowania.
- Na początku czerwca planujemy ogłosić przetarg na wykonanie dokumentacji pierwszego odcinka zachodniej obwodnicy, czyli ul. Paderewskiego - dodaje dyrektor Ostrowski. - Mamy już koncepcję inwestycji oraz warunki techniczne, co jest dużym ułatwieniem dla projektanta.

Koszt budowy zachodniej obwodnicy oszacowano na 370 milionów złotych. To sporo, ale teren, przez który przebiega ulica jest bardzo zurbanizowany. Trzeba tu zbudować aż 11 skrzyżowań, a wszystkie muszą być bezkolizyjne, dwupoziomowe. Powstaną też po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ścieżki rowerowe, chodniki oraz oświetlenie. Standard drogi będzie więc taki sam, jak na trasie generalskiej.

Miasto przymierza się także do wybudowania obwodnicy południowej, czyli ul. Ciołkowskiego. Tutaj część prac już ruszyła. Chodzi o odcinek od ul. Kawaleryjskiej do Mickiewicza.

W planie jest natomiast budowa dalszej części obwodówki, czyli od ul. Mickiewicza do torów kolejowych. Trasa ta ma długość około 5 kilometrów. Tutaj standard byłby taki sam, jak w przypadku obwodnicy zachodniej. Szacowany koszt to prawie 57 mln złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna