Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2016. Historia i WOS. Uważnie czytaj i analizuj

Anna Mizera-Nowicka
Trudno ocenić, czy ponad połowa uczniów nie potrafiła umieścić w czasie powstania tych religii, czy nie znała ich genezy.
Trudno ocenić, czy ponad połowa uczniów nie potrafiła umieścić w czasie powstania tych religii, czy nie znała ich genezy. sxc.hu
Nauczyciele uspokajają, że nawet jeśli nie ma się dużej wiedzy z historii i wiedzy o społeczeństwie, z wielu zadań można wybrnąć. Sprawdź, jak!

W zeszłym roku gimnazjalistom sprawiły kłopoty m.in. zadania dotyczące chronologii - 4. oraz 8.

- W zadaniu 4. należało wskazać poprawny ciąg chronologiczny, związany z powstaniem religii judaistycznej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej - mówi Jolanta Bednarz, egzaminator OKE i nauczyciel.

Trudno ocenić, czy ponad połowa uczniów nie potrafiła umieścić w czasie powstania tych religii, czy nie znała ich genezy. Ale odrobina skupienia i analiza, która religia z której mogła wyniknąć, uchroniłaby przed błędem. Zdaniem nauczycielki, podobnie było z pytaniem 8.

- W takich zadaniach trzeba zacząć od rozpoznania wydarzenia. Jeśli to kłopot, należy znaleźć kluczowe słowa, tzw. słowa wytrychy. Np. „Pierworodnemu […] zapisuje [… najważniejsze ziemie], władz(ę) zwierzchni(ą), tron książęcy […], pozostałym braciom rozkazuje, aby mu byli we wszystkim posłuszni”.

Gdy uczeń zidentyfikuje już wydarzenie, trzeba pomyśleć, co było potem, czyli jakie były jego skutki.

- Jeszcze tylko ocena, które wydarzenie jest starsze i już wiemy, w którym okresie zaznaczonym na taśmie chronologicznej podjęta została opisana w tekście decyzja - mówi Bednarz.

Tomasz Małkowski, autor podręczników wydawnictwa GWO, pisarz i bloger edukacyjny, zwraca zaś uwagę na zadanie 9, w którym uczniowie mieli ocenić - na podstawie krótkiego tekstu i mapy - czy prawdziwe jest zdanie: „Pośrednikami w handlu przyprawami pomiędzy Azją i Europą byli m.in. kupcy włoscy”.

- Zdanie jest prawdziwe, ale skąd gimnazjaliści mieli o tym wiedzieć? Mogli się oprzeć jedynie na informacji, że z Aleksandrii korzenie „zabierane są przez galery weneckie i genueńskie” - mówi Małkowski. - A z takiej informacji wynika tylko, że były to galery włoskie; tekst nie mówi, czy pływały na zlecenie włoskich kupców czy też nie.

Bloger wskazuje też na zadanie 10., które udowadnia, że niezbędne jest logiczne myślenie.

- Uczeń miał przestudiować tablicę genealogiczną siedmiu królów z datami ich panowania, przeczytać tekst o Koperniku z ośmioma datami z jego życia i połączyć wybrane wydarzenia z biografii astronoma z okresem panowania właściwego monarchy. Czy trzeba cokolwiek rozumieć z historii, by to rozwiązać? - pyta retorycznie.

Bardziej wymagające było zadanie 13., gdzie trzeba rozpoznać styl architektoniczny i wybrać uzasadnienie odpowiedzi.

- Przy tego typu zadaniach niezbędna jest znajomość stylów i wiedza o ich charakterystycznych cechach oraz powiązaniach z wcześniejszymi stylami - podkreśla Jolanta Bednarz.

Według nauczycielki, dość trudne było też zadanie 14.

- Błąd 37 proc. uczniów wynikał z braku umiejętności oddzielenia posiadanej wiedzy od tego, co zawarto w materiale źródłowym. Dlatego podczas rozwiązywania takich zadań nie można się spieszyć czy działać automatycznie. Lepiej poświęcić czas na przeanalizowanie polecenia, niż tracić punkty z powodu niedoczytania - mówi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna