MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Hamowanie - ważne by bezpieczne i na czas

Piotr Walczak
Warto zwrócić mechanikowi uwagę, aby przy wymianie klocków, sprawdził też stan zacisków i ich prawidłowe zamocowanie - zaleca Paweł Kukiełka
Warto zwrócić mechanikowi uwagę, aby przy wymianie klocków, sprawdził też stan zacisków i ich prawidłowe zamocowanie - zaleca Paweł Kukiełka Fot. P. Walczak
Raz do roku sprawdźmy hamulce.

Kiedyś konserwacja układu hamulcowego ograniczała się głównie do wymiany płynu, tarcz i klocków - wylicza Paweł Kukiełka, prezes Rycar Bosch Service w Białymstoku. - Teraz trzeba poza tym regularnie kontrolować działanie systemu ABS, który skraca nam przecież znacznie drogę hamowania.

Czuła elektronika

Podczas przeglądu warto więc poprosić mechanika, aby sprawdził komputerowo działanie tego systemu. Jest to bardzo czuły układ i nawet najmniejszy błąd może doprowadzić do tego, że ABS nie zadziała w krytycznej sytuacji na drodze.
Jeżeli podczas jazdy zauważymy świecącą się kontrolkę ABS-u, pojedźmy do serwisu. To sygnał, że mamy usterkę w systemie.

Klocki hamulcowe najlepiej sprawdzić podczas przeglądu auta na wiosnę lub jesienią. Sprawne oko mechanika oceni, czy potrzebna jest ich wymiana, czy też nie. Ale ich zużycie uzależnione jest od samego kierowcy - jeżeli porusza się autem głównie po mieście, klocki szybciej będą nadawały się do wymiany.

Tylko fachowiec skontroluje, czy ich grubość jest odpowiednia i wystarczająca do dalszej i bezpiecznej jazdy. Jeżeli w czasie hamowania usłyszymy metaliczne dźwięki, nie zwlekajmy z wizytą w warsztacie. To sygnał, że klocki są już niesprawne.

- Warto zwrócić mechanikowi uwagę, aby przy wymianie klocków, sprawdził też stan zacisków i ich prawidłowe zamocowanie - zaleca Paweł Kukiełka.

Wymiana kompletu tych elementów to koszt od 80 do ponad 200 zł.

- Charakterystyczne bicie spod pedału hamulca to z kolei objaw zużytych tarcz hamulcowych - mówi Paweł Kukiełka. - Pojawi się ono już nawet przy lekkim naciśnięciu pedału.

Dla prawidłowego działania układu hamulcowego ważny jest też stan płynu. Jego jakość może ocenić wyłącznie specjalista, przy pomocy profesjonalnych przyrządów. Z reguły co dwa lata powinniśmy go wymienić. Sami możemy jedynie sprawdzić poziom płynu i uzupełnić braki.

Rdzy trzeba się pozbyć

Zimą do układu hamulcowego mogła wedrzeć się korozja. Poza tym, podczas mrozu, tarcze działały w ekstremalnych warunkach - po rozgrzaniu szybko były chłodzone, więc warto teraz skontrolować te elementy.
Jak zaleca Paweł Kukiełka, jeżeli pojawiła się rdza, powinno się przeczyścić zabrudzone części. Kosztuje to około 50 złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna