MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miniobwodnica miasta w Łomży. Obrali kierunek na zachód

Paweł Chojnowski [email protected]
Inwestycje w infrastrukturę mają umożliwić rozwój nowego osiedla. Budowa tej ulicy budzi kontrowersje

Marzymy o tym, by połączyć ul. Wojska Polskiego z ul. Nowogrodzką. Powstałaby miniobwodnica miasta - mówi Mieczysław Czerniawski, prezydent Łomży.
Na razie ziści się część tych planów. Wczoraj w ratuszu podpisano umowę z wykonawcą odcinka ul. Meblowej, która w przyszłości wraz z Poznańską i Szosą do Mężenina utworzyć ma właśnie miniobwodnicę. Budowa tej ulicy budzi kontrowersje, ale zdaniem władz umożliwi rozwój miasta w kierunku zachodnim.

Dwupasmówka w polu

Przetarg na uzbrojenie terenów inwestycyjnych w rejonie ulic Meblowej i Ciepłej, w tym na budowę 800 metrów dwupasmowego odcinka ul. Meblowej wygrało konsorcjum firm z Przedsiębiorstwem Budownictwa Komunikacyjnego w Łomży na czele. Prace pochłoną blisko 18 mln zł, z czego blisko 73 proc. to dofinansowanie unijne.

Ale to nie wszystko. Następny odcinek Meblowej zostanie wykonany w ramach kolejnego unijnego projektu - III etapu "Usprawnienia drogowych połączeń regionalnych w granicach miasta Łomży" (jego wartość to 35 mln zł, dofinansowanie z UE wyniesie 90 proc., a podpisanie umowy już dziś!). W sumie w 2015 r. powstanie droga łącząca ul. Poznańską z Wojska Polskiego. A w przyszłości ma dojść do tego właśnie odcinek Wojska Polskiego - Nowogrodzka. Ciężarówki jadące zarówno na Ostrołękę, jak i na Olsztyn (lub z tych kierunków na Zambrów) nie będą już musiały przebijać się przez miasto.

Dwupasmowa Meblowa będzie wybudowana wraz z drogami serwisowymi, zatokami autobusowymi, niezależnymi prawoskrętami, zjazdami, chodnikami i ścieżką rowerową. Całość będzie oświetlona.

"Autostrada" w szczerym polu budzi jednak liczne kontrowersje; wszak jest wiele ulic w Łomży, które wymagają pilnego remontu lub przebudowy.

Tu na razie jest ściernisko

Za wszystkim stoi - według władz - długofalowe planowanie. Ulica ta w przyszłości ma być i miniobwodnicą, i główną arterią komunikacyjną powstałego w "widłach" ul. Wojska Polskiego i Nowogrodzkiej osiedla "Zachód".

- W tym kierunku Łomża będzie się rozwijać - podsumowuje krótko prezydent Czerniawski.
W zachodniej części miasta jest ok. 100 ha do zagospodarowania, do tej pory użytkowanych w większości rolniczo. Powstałe tereny inwestycyjne, wraz z podstrefą Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mają stworzyć atrakcyjną ofertę miasta dla przedsiębiorców. Dobry dojazd zachęci z kolei deweloperów do budowania tu domów, czy budynków wielorodzinnych.

Pozostają dwa pytania. Czy w obliczu kurczącej się liczby mieszkańców Łomży rzeczywiście potrzeba nowych terenów do ekspansji miejskiej zabudowy? I czy planowana miniobwodnica będzie w ogóle wykorzystywana, gdy powstanie prawdziwa obwodnica Łomży w ciągu trasy Via Baltica?
Jak tłumaczy wiceprezydent Beniamin Dobosz, jest już zainteresowanie konkretnych deweloperów "zachodnimi" terenami pod domy i bloki. Z kolei miniobwodnica, nawet gdy wybudowana zostanie już obwodnica Łomży, nadal będzie potrzebna. - Drogą S61 nie dojedzie się wszędzie - zauważa.

Czytaj e-wydanie »

Oferty pracy z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna