Pierwszy pociąg, który po dwudziestu latach zatrzymał się na stacji Sokoły Towarowa, przywiózł 1000 ton nawozów.
- To wymierne odciążenie dla polskich dróg, to ponad 50 tirów mniej dzięki niemu ubyło 50 tirów - mówił telewizji Trwam Andrzej Remisiewicz przedsiębiorca z firmy Trans-Rol z gminy Sokoły. Obok wójta Zajkowskiego odegrał dużą rolę w staraniach o reaktywację przewozów na linii 36 Łapy- Ostrołęka.
Czytaj też:Gmina Sokoły. Pociąg to szansa na rozwój
Trasa ta została wybudowana w 1893 roku pod zaborem rosyjskim. Przetrwała do 3 kwietnia 2000 roku. To wtedy po raz ostatni przejechał nią pociąg pasażerski. Miesiąc później została zamknięta dla ruchu towarowego. Dekadę później część torów została rozebrana.
- Dokładnie trzysta metrów z rozjazdem wspominał. Dlaczego? By nikt ich nikt ich nie ukradł. Gdy to usłyszeliśmy ręce nam dosłownie opadły - wspominał Józef Zajkowski w telewizji Trwam.
Jego dwudziestoletnie wysiłki o reaktywację przewozów docenili goście, którzy w poniedziałek przybyli na otwarcie reaktywowanej linii. Byli wśród nich przedstawiciele rządu i parlamentu, włodarze miast, gmin i powiatów z województwa podlaskiego, a także przedstawiciele PKP PLK i Grupy Azoty. Nie zabrakło również przedsiębiorców, dyrektorów instytucji, radnych i sołtysów z gminy. Wykład na temat „Kolej kołem zamachowym rozwoju polskiej gospodarki” wygłosił prof. Henryka Wnorowskiego.
Dzięki remontowi możliwe jest przyjmowanie pociągów o długości do 650 m. Blisko położony, wygodny punkt przeładunkowy umożliwia dowożenie do miejscowych firm między innymi nawozy azotowe.
Uruchomienie punktu w Sokołach oznacza dodatkowe możliwości na czas modernizacji odcinka linii kolejowej Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku. Na trasie Białystok-Warszawa kursuje średnio 450 pociągów towarowych miesięcznie. Rozpoczęły się prace na stacji w Czyżewie, w najbliższych tygodniach planowane jest rozpoczęcie robót na stacjach w Szepietowie, Raciborach, Łapach i Białymstoku. Przewoźnicy towarowi, dotychczas korzystający z tych stacji, będą mogli przeładowywać towary w Sokołach. Dla usprawnienia ruchu, część pociągów będzie mogła pojechać trasą objazdową linią 36 z Ostrołęki do Łap.
Remont torów w Sokołach prowadzony był od maja tego roku. Budżet inwestycji to 900 tys. zł netto. Prace sfinansowano ze środków własnych PLK.
Wypadki drogowe - pierwsza pomoc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?