Jakich roszczeń mogę dochodzić, gdy okazuje się, że jakość świadczonej usługi odbiega od tej z oferty lub gdy wycieczka jest niezgodna z planem?
- Jeśli organizator wycieczki nie dotrzymuje planu przewidzianego w umowie albo jakość usługi odbiega od tej z oferty, to możemy żądać obniżenia ceny imprezy, odstąpić od umowy albo żądać naprawienia szkody powstałej z powodu niemożności wykonania tzw. świadczenia zastępczego.
Podobnie jest, gdy organizator nie wykonuje świadczenia zastępczego (np. zamiast wycieczki z programu nie oferuje innego świadczenia). Wtedy klient może żądać naprawienia szkody, tj. w praktyce obniżenia ceny za wyjazd o wartość niezrealizowanego świadczenia. Wyjątkowo nie można żądać naprawienia szkody, gdy powstała ona np. w wyniku siły wyższej albo działania bądź zaniechania osób trzecich, czego organizator nie mógł przewidzieć ani uniknąć. Niezależnie od tego, czy biuro oferuje świadczenie zastępcze, klient może odstąpić od umowy - wtedy organizator nie może żądać od klienta zapłaty kary umownej i musi mu na swój koszt zapewnić powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy. Jeśli tego nie zrobi, to klient, który powrócił na własny koszt, może wystąpić o zwrot kosztów podróży powrotnej. Gorsza jakość lub niezgodne z planem zmiany usług wpływają także na samopoczucie klientów, którzy uważają, że ich urlop jest zmarnowany. Zgodnie z orzecznictwem SN, oprócz roszczeń za szkody majątkowe klienci mogą się też domagać zadośćuczynienia za poniesioną krzywdę.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?