Monika: W jakim terminie mogę zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez internet?
- Pasażer, który kupuje bilety lotnicze przez internet, musi pamiętać, że transakcje te nie podlegają takim samym zasadom jak inne umowy zawierane na odległość. Przykładowo nie obowiązuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od zawarcia umowy. Tak wynika z art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy o prawach konsumenta w przypadku umów dotyczących przewozu osób. Nie można więc odstąpić od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych. Zasady zwrotu biletów lotniczych określają regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy. W razie zwrotu biletu lotniczego przewoźnik może potrącić tzw. odstępne lub zwrócić należność po potrąceniu swoich kosztów. Ze specyfiki usług przewozów lotniczych wynika bowiem, że jeszcze przed wykonaniem usługi przewoźnicy ponoszą część kosztów i nie zawsze są je w stanie odzyskać w razie rezygnacji pasażera z przelotu.
Mariola: Czy mogę domagać się odszkodowania za opóźnienie lotu?
Nie każde opóźnienie lotu daje prawo do odszkodowania. Na podstawie art. 7 unijnego rozporządzenia 261/2004, odszkodowanie przysługuje pasażerom, jeśli ich samolot przyleci do miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie. Co ważne, prawo do odszkodowania nie przysługuje, gdy przewoźnik wykaże, że duże opóźnienie powstało z powodu okoliczności, na które nie miał żadnego wpływu (np. bardzo złe warunki atmosferyczne).
To jednak przewoźnik powinien udowodnić, że duże opóźnienie lotu było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć, mimo podjęcia środków, które pozostają poza jakąkolwiek kontrolą linii lotniczych.
Wiesław: Jakie obowiązki spoczywają na przewoźniku lotniczym w razie znacznego opóźnienia samolotu?
W razie długiego opóźnienia samolotu pasażerowie otrzymują od przewoźnika bezpłatne posiłki i napoje, zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a hotelem, możliwość telefonicznego bądź e-mailowego kontaktu z bliskimi, a w niektórych przypadkach nawet odszkodowania pieniężne.
W razie braku należytej opieki ze strony przewoźnika pasażer może zgłosić do niego reklamację. Jeśli przewoźnik nie uzna reklamacji albo zaakceptuje ją tylko częściowo, to pasażer może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?