Pani Agata: Kilka miesięcy temu kupiłam w jednym z hiper-marketów suszarkę do włosów. Po pewnym czasie użytkowania suszarka przestała działać. Chciałam złożyć reklamację z tytułu rękojmi, ale zorientowałam się, że zgubiłam paragon. W sklepie usłyszałam, że nie ma możliwości reklamowania towaru bez dowodu zakupu w postaci paragonu. Czy mogli odmówić mi przyjęcia tej reklamacji?
- Fundamentalną kwestią jest wskazanie, iż podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon stanowi jeden z kilku możliwych dowodów zakupu, który może zostać przedstawiony sprzedawcy przez konsumenta zgłaszającego reklamację. W przypadku wyblaknięcia, zniszczenia lub zgubienia paragonu, dowód może stanowić potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail, a nawet zeznania świadków. Sklep narusza interesy konsumentów nie przyjmując reklamacji bez paragonu, bowiem jego brak nie powoduje zamknięcia drogi do jej złożenia.
Pani Barbara: Tydzień temu kupiłam na wyprzedaży kurtkę. Po kilku dniach przestał w niej działać zamek. Udałam się do sklepu w celu złożenia reklamacji, lecz pracownik poinformował mnie, iż ubrania przecenione nie podlegają reklamacji. Czy to prawda?
- W przypadku zakupu towaru pełnowartościowego, który objęty jest przeceną np. z uwagi na posezonową wyprzedaż, konsument może składać reklamację na zasadach ogólnych, wynikających z przepisów Kodeksu cywilnego. W sytuacji, gdy sprzedawca przeceni towar z uwagi na jego wadę, o której w chwili sprzedaży powiadomi konsumenta, możliwość reklamowania towaru w odniesieniu do tej wady jest wyłączona. Konsument może jednak składać reklamację co do innych wad towaru.
Pan Tomasz: Kilka dni temu, telewizor kupiony niespełna rok temu, przestał działać. Wczoraj zawiozłem go do sklepu, aby złożyć reklamację z tytułu rękojmi. Sprzedawca zażądał jednak ode mnie oryginalnego opakowania, którego już nie mam. Czy brak oryginalnego pudełka uniemożliwia mi złożenie reklamacji z tytułu rękojmi?
- Obowiązujące przepisy nie nakładają na kupującego obowiązku dostarczenia towaru do sprzedawcy w oryginalnym opakowaniu. Żądanie dostarczenia towaru w oryginalnym opakowaniu jest niezgodne z przepisami Kodeksu cywilnego. Natomiast w przypadku gwarancji żądanie dostarczenia towaru w opakowaniu jest dopuszczalne, jeśli postanowienie takie będzie zapisane w karcie gwarancyjnej.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?