Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja a brak oryginalnego pudełka. Miejski Rzecznik Konsumentów odpowiada na pytania

d
Obowiązujące przepisy nie nakładają na kupującego obowiązku dostarczenia towaru do sprzedawcy w oryginalnym opakowaniu.
Obowiązujące przepisy nie nakładają na kupującego obowiązku dostarczenia towaru do sprzedawcy w oryginalnym opakowaniu. Pixabay
Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku, odpowiadał na wiele pytań naszych Czytelników.

Pani Agata: Kilka miesięcy temu kupiłam w jednym z hiper-marketów suszarkę do włosów. Po pewnym czasie użytkowania suszarka przestała działać. Chciałam złożyć reklamację z tytułu rękojmi, ale zorientowałam się, że zgubiłam paragon. W sklepie usłyszałam, że nie ma możliwości reklamowania towaru bez dowodu zakupu w postaci paragonu. Czy mogli odmówić mi przyjęcia tej reklamacji?

- Fundamentalną kwestią jest wskazanie, iż podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon stanowi jeden z kilku możliwych dowodów zakupu, który może zostać przedstawiony sprzedawcy przez konsumenta zgłaszającego reklamację. W przypadku wyblaknięcia, zniszczenia lub zgubienia paragonu, dowód może stanowić potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail, a nawet zeznania świadków. Sklep narusza interesy konsumentów nie przyjmując reklamacji bez paragonu, bowiem jego brak nie powoduje zamknięcia drogi do jej złożenia.

Pani Barbara: Tydzień temu kupiłam na wyprzedaży kurtkę. Po kilku dniach przestał w niej działać zamek. Udałam się do sklepu w celu złożenia reklamacji, lecz pracownik poinformował mnie, iż ubrania przecenione nie podlegają reklamacji. Czy to prawda?

- W przypadku zakupu towaru pełnowartościowego, który objęty jest przeceną np. z uwagi na posezonową wyprzedaż, konsument może składać reklamację na zasadach ogólnych, wynikających z przepisów Kodeksu cywilnego. W sytuacji, gdy sprzedawca przeceni towar z uwagi na jego wadę, o której w chwili sprzedaży powiadomi konsumenta, możliwość reklamowania towaru w odniesieniu do tej wady jest wyłączona. Konsument może jednak składać reklamację co do innych wad towaru.

Pan Tomasz: Kilka dni temu, telewizor kupiony niespełna rok temu, przestał działać. Wczoraj zawiozłem go do sklepu, aby złożyć reklamację z tytułu rękojmi. Sprzedawca zażądał jednak ode mnie oryginalnego opakowania, którego już nie mam. Czy brak oryginalnego pudełka uniemożliwia mi złożenie reklamacji z tytułu rękojmi?

- Obowiązujące przepisy nie nakładają na kupującego obowiązku dostarczenia towaru do sprzedawcy w oryginalnym opakowaniu. Żądanie dostarczenia towaru w oryginalnym opakowaniu jest niezgodne z przepisami Kodeksu cywilnego. Natomiast w przypadku gwarancji żądanie dostarczenia towaru w opakowaniu jest dopuszczalne, jeśli postanowienie takie będzie zapisane w karcie gwarancyjnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna