Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stara lokomotywa w Ełku. Z parowozem do ministra

Magdalena Hirsztritt [email protected]
Fundacja Thesaurus apeluje do organów ochrony zabytków i policji, by nie dopuściły do zezłomowania parowozu do czasu, kiedy prawomocnie zostanie zakończone postępowanie w tej sprawie.
Fundacja Thesaurus apeluje do organów ochrony zabytków i policji, by nie dopuściły do zezłomowania parowozu do czasu, kiedy prawomocnie zostanie zakończone postępowanie w tej sprawie. Thesaurus
Ełcki parowóz z 1953 roku może zostać pocięty na złom.

Decyzję w sprawie parowozu Ol49-80 wydał warmińsko-mazurski konserwator zabytków. Odmawia wpisania lokomotywy wraz z tendrem (specjalnym wagonem do transportu węgla lub wody) do rejestru zabytków. - Jest to dziedzictwo naszej polskiej myśli technicznej, które bezwzględnie powinno być chronione - uważa Piotr Lewandowski, prezes fundacji Thesaurus.

Tabor pod ochroną

Batalię o parowóz, który stoi na bocznicy w Ełku, rozpoczęły w sierpniu ubiegłego roku Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów w Pyskowicach oraz poznańska Fundacja Thesaurus. Spółka PKP Nieruchomości sprzedała pojazd podlęborskiej firmie SAB, która zajmuje się rozbiórką wagonów i pojazdów kolejowych z całej Polski. Miłośnicy kolei, aby uratować Ol49-80, wystąpili do wojewódzkiego konserwatora zabytków o o objęcie go ochroną prawną. Chcieli wpisania do rejestru zabytków całego taboru normalnotorowego, jaki stoi w Ełku.

W sierpniu w Ełku i Starych Juchach przedstawiciel konserwatora zabytków z Olsztyna dokonał oględzin taboru. Na jego liście było 18 maszyn, m.in. niemieckie parowozy Ok1 wyprodukowane w 1921 r. i Ty2 z 1942 i 1943 r., lokomotywy Ol, które zbudowano na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, wagon dwuosiowy, tzw. gaziarka z 1899 r. czy żurawie wyprodukowane po wojnie.

Zabytek, ale zdekompletowany

- Ol 49-80, nr fabryczny 3193/1953, rok produkcji 1953 i tender parowozowy typu 25D49 do lokomotywy, nr fabryczny 36 są zabytkami techniki, gdyż spełniają kryteria określone w art. 3 pkt. l i 3 ww. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, szczególnie ze względu na posiadane wartości historyczne - uzasadnia warmińsko-mazurski konserwator zabytków.

Jednak z drugiej strony lokomotywa i tender są "w stanie daleko posuniętej destrukcji i są zdekompletowane w stopniu znacznym" - czytamy w decyzji.

Urzędnicy podpierają się także opinią Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz tezą, w rejestrze zabytków ruchomych Warmii i Mazur są już dwa tego typu parowozy i tendry, i są to obiekty starsze i o większej wartości zabytkowej.

To nie koniec batalii

Odmowną decyzją są zbulwersowani miłośnicy starego taboru. - Jest wewnętrznie sprzeczna. Z jednej strony konserwator twierdzi, że parowóz jest zabytkiem, a z drugiej, że jest "znacznie zdekompletowany", co jego zdaniem powoduje że jest on "wrakiem" i nie może być objęty ochroną prawną. Nie takie "wraki" parowozów przywraca się w Polsce do stanu jezdnego, nie mówiąc o pomnikach techniki - dodaje Piotr Lewandowski. I podaje przykłady ze skansenów w Pyskowicach, Skierniewicach, Wolsztynie lub Chabówce.

Miłośnicy kolei zarzucają konserwatorowi zabytków z Olsztyna brak dobrej woli i nie składają broni w batalii o ełcki parowóz. Chcą, by w sprawie Ol49-80 wypowiedział się minister kultury i dziedzictwa narodowego, a jeśli trzeba będzie, to także sąd administracyjny.

Czytaj e-wydanie »

Oferty pracy z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna