Po raz kolejny sieci handlowe drastycznie obniżają ceny wyrobów mleczarskich od polskich dostawców – alarmują organizacje mleczarskie. – Obserwujemy nieuczciwe praktyki sieci handlowych, destabilizujące polski rynek mleczarski oraz próby wpływania na redukcję cen płaconych za mleko polskim rolnikom – piszą Polska Izba Mleka, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich.

Organizacje te wystosowały list otwarty do sieci handlowych, przekazany też do wiadomości ministra rolnictwa Krzysztofa Jurgiela i wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego. Podkreślają, że propozycje bezwzględnego zredukowania cen produktów mleczarskich obniżają rentowność produkcji do poziomu poniżej kosztów wytworzenia produktu. 


– Państwa propozycje należy więc traktować jako próbę nieodpowiedzialnego destabilizowania polskiego i unijnego rynku mleka – czytamy dalej.

 

Jak powiedział nam anonimowo prezes jednej z mleczarni w regionie, takie „oferty” ze strony sieci pojawiają się niemal cyklicznie.  Obniżka, której teraz domagają się jest znaczna – wynosi około 30 proc. A mleczarnie muszą się godzić na dyktowane warunki, ponieważ około 70 proc. towaru sprzedają właśnie przez sieci handlowe.

– Negocjacje w jakimś stopniu pozwalają „złagodzić” skutki, ale i tak zawsze musimy wprowadzać obniżki – tłumaczy nasz rozmówca.

Dodaje, że skutki obniżek odczuwają i pracownicy spółdzielni, i dostawcy mleka, a firma musi ograniczać inwestycje. Natomiast konsumenci raczej nie powinni liczyć na to, że ceny produktów mleczarskich na sklepowych półkach spadną.

Krzysztof Banach, producent mleka z Kalinowa (pow. łomżyński) i wiceprezydent PFHBiPM podkreśla, że spółdzielnie mleczarskie w pojedynkę są bezradne wobec sieci handlowych. Dlatego, by się z nimi liczono, powinny – przynajmniej mleczarnie z woj. podlaskiego – stworzyć wspólną platformę sprzedaży. 

(koci)