Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szminki i dezodoranty pod lupą

(now)
660 mln zł wydają rocznie Polki na kosmetyki do makijażu.
660 mln zł wydają rocznie Polki na kosmetyki do makijażu.
Gdy niedawno Inspekcja Handlowa zbadała oznakowania kosmetyków, stwierdzono nieprawidłowości w 46 proc. skontrolowanych sklepów.

Kosmetyki mogą szkodzić

Kosmetyki mogą szkodzić

- Kremy do rąk - chroniące przed działaniem zimna oraz stosowane na spierzchnięty naskórek mogą być czasami przyczyną odczynów wypryskowych - alergicznych.
- Stany podrażnienia skóry po użyciu pudrów mogą być związane ze wszystkimi składnikami. Najczęściej wywołane są przez zapachy i barwniki, rzadziej przez substancje podstawową - proszek. Zmiany charakterystyczne to: przebarwienia, wypryski na twarzy.
- Odczyny uczuleniowe po użyciu szminek do ust wywołane są przeważnie użyciem barwników. Najczęstsze objawy to niewielki świąd warg.
- Henna do brwi i rzęs może wywołać stan zapalny spojówek. Skóra powiek jest szczególnie delikatna i dlatego nawet niewielkie ilości farby mogą powodować powstanie odczynów alergicznych. Zwykle pojawia się najpierw swędzenie powiek, potem obrzęk lub wyprysk w okolicy powiek.
źródło: prasa-kobieca.com

Inspekcja sprawdziła m.in. produkty do pielęgnacji ciała, włosów, a także wody toaletowe, kosmetyki do makijażu i demakijażu. Na opakowaniach badanych produktów często brakowało m.in. wykazu składników, informacji o terminie trwałości, nazwy i adresu producenta. Na opakowaniach brakowało także informacji w języku polskim, m.in. ostrzeżeń, jak należy używać produktu w sposób bezpieczny.
Często - mimo, że na opakowaniu znajdował się znak o dołączeniu do produktu ulotki (symbol ręki na książce) - materiały informacyjne zostawały u dystrybutorów i przedstawicieli handlowych i nie były dostarczane wraz z produktem do sklepów.
UOKiK przypomina, że na opakowaniu powinna znaleźć się m.in.:
- lista składników (szczególnie istotna dla osób, które są alergikami);
- symbol ręki na książce (oznacza, że do opakowania dołączona jest ulotka informacyjna. Właśnie tam najczęściej umieszczona jest informacja o sposobie użytkowania danego produktu - należy się z nią dokładnie zapoznać i bezwzględnie stosować do zaleceń producenta);
- termin trwałości (komunikat "Najlepiej zużyć przed końcem" powinien pojawić się na produktach o trwałości krótszej niż 30 miesięcy. Symbol otwartego słoika dotyczy kosmetyków przydatnych dłużej niż 30 miesięcy. Obok lub na symbolu graficznym podany jest okres trwałości po otwarciu, czyli czas w jakim bezpiecznie możemy stosować dany kosmetyk, licząc od jego pierwszego użycia).
- ostrzeżenia (pozwalają ograniczyć ryzyko wynikające z zastosowania produktu niezgodnie z jego przeznaczeniem);
- nazwa producenta i jego adres (informacja, do kogo możemy się zwrócić z reklamacją).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna