MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W grudniu pojadą pociągi pasażerskie między Lewkami a Hajnówką

Donata Żmiejko
Budżet projektu „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”, to 78,3 mln zł netto, w tym dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 73,5 mln zł netto
Budżet projektu „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”, to 78,3 mln zł netto, w tym dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 73,5 mln zł netto PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Po ponad 25 latach wrócą kolejowe połączenia Hajnówka-Lewki koło Bielska Podlaskiego. Pasażerowie od grudnia wygodnie będą podróżować na trasie o długości 27 kilometrów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 100 km/h. Koszt reaktywacji połączeń regionalnych wynosi 78,3 mln zł netto.

Jedną z inwestycji realizowanych w województwie podlaskim jest rewitalizacja nieczynnej od lat odcinku Lewki – Hajnówka linii kolejowej nr 52. Reaktywacja połączeń regionalnych na trasie Hajnówka-Lewki miała nastąpić już w ubiegłym roku. Projekt „Prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Termin realizacji inwestycji został zmieniony ze względu na trwające procedury związane z wydzielaniem rzek z terenów kolejowych. Procedury te prowadzono w porozumieniu z PKP SA i Wodami Polskimi.

To była budowa i modernizacja

Roboty zasadnicze na linii 52 zostały już ukończone, a linia została oddana do eksploatacji – jeżdżą już pociągi towarowe. Na szlaku trwają prace wykończeniowe, postępują też roboty na stacji w Hajnówce.

- W ramach prac na linii zmodernizowano pięć przystanków kolejowych: Orlanka, Morze, Stare Berezowo, Chytra, Lewki, wybudowany został także całkowicie nowy przystanek w Mikłaszach - wyjaśnia Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA. - Wszystkie obiekty przygotowano z myślą o większej wygodzie i bezpieczeństwie podróżujących. Na peronach pojawiły się nowe ławki i wiaty oraz tablice informacyjne. Jest bezpieczniej dzięki lepszemu oświetleniu i udogodnieniom dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania, perony są też wyższe, co pozwala wygodniej wsiadać do pociągu.

Dzięki wybudowaniu na całym szlaku nowych torów, siedmiu nowych mostów i trzech przepustów pociągi będą mogły jeździć sprawniej. Zwiększy się także bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego w wyniku przebudowy 22 przejazdów. Dziewięć przejazdów kolejowo-drogowych zostało dodatkowo zabezpieczonych sygnalizacją, a trzy rogatkami, wszędzie wymieniono płyty i nawierzchnię dróg dojazdowych. W wyniku realizacji inwestycji przejazd z Hajnówki do Lewek zajmie ok. 25 min.
 
Na szlaku trwają jeszcze prace wykończeniowe, takie jak udrażnianie rowów odwodnieniowych i wywóz materiałów po rozbiórkach. Na stacji w Hajnówce gotowe są już oba perony, zainstalowano latarnie, ławki i wiaty. Trwa remont kładki dla pieszych oraz montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Do wybudowania pozostał jeszcze jeden most kolejowy – obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy. Planuje się, że nowy most zostanie oddany do eksploatacji jeszcze w tym roku.

Zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2020 r.

Wydano miliony

Budżet projektu „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”, to 78,3 mln zł netto, w tym dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 73,5 mln zł netto.

Czytaj też:
LINIA KOLEJOWA HAJNÓWKA - CZEREMCHA. PO MODERNIZACJI POCIĄGI POPĘDZĄ TU 120 KM/H

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Prezydent Andrzej Duda obchodzi 52. urodziny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna