Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nieudane zakupy? Poznaj swoje prawa

d
Jarosław Brzozowski, miejski rzecznik praw konsumenta w Białymstoku.
Jarosław Brzozowski, miejski rzecznik praw konsumenta w Białymstoku.
Podczas wczorajszego dyżuru na pytania naszych Czytelników odpowiadał Jarosław Brzozowski, miejski rzecznik praw konsumenta w Białymstoku

W sklepie internetowym kupiłam sukienkę. Dwa dni później, po jej otrzymaniu i przymierzeniu, okazało się, że jest za duża. Postanowiłam ją zwrócić, jednak zauważyłam, że przy mierzeniu zabrudziłam ją. Czy w takim przypadku mogę ją zwrócić? - zapytała pani Ewa.

- Można odstąpić od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni kalendarzowych, liczonych od daty otrzymania towaru. Jednak w takim przypadku, sprzedawca może obciążyć Panią Ewę dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości rzeczy (czyszczenie sukienki i doprowadzenie jej do stanu, w jakim była w momencie sprzedaży).

W listopadzie 2015 roku do mego domu przyszedł akwizytor i zaproponował zawarcie umowy na dostarczanie energii elektrycznej. Obiecał, że będę płacił niższe rachunki. Bez czytania warunków umowy, złożyłem podpis. Po otrzymaniu pierwszej faktury za prąd zorientowałem się, że rachunek jest wyższy niż wcześniej. Czy mogę taką umowę rozwiązać? - zapytał pan Stanisław.

- Jeśli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem firmy w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia, może od niej odstąpić bez żadnych konsekwencji finansowych w ciągu 12 miesięcy. Gdyby został o takim uprawnieniu pouczony, mógłby w ciągu 14 dni odstąpić od umowy. Jeżeli tego nie zrobił, to obecnie może mowę wypowiedzieć zgodnie z jej warunkami, ale najprawdopodobniej będzie się to wiązało z koniecznością zapłaty kary umownej, jeśli została przewidziana.

Miesiąc temu kupiłam laptopa. Po dwóch tygodniach przestał działać. Złożyłam w sklepie reklamację z żądaniem zwrotu ceny laptopa. Sklep uznał ją za zasadną, jednak stwierdził, iż zostanie on naprawiony. Nie chcę naprawy, a oczekuję zwrotu pieniędzy. Czy to żądanie jest zasadne? - zapytała pani Maria.

- W ramach pierwszej reklamacji z tytułu rękojmi, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a sprzedawca może je zablokować dokonując niezwłocznej i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymiany lub naprawy. W tym przypadku należy przyjąć naprawę. Dodać należy, że przepisy prawa uzależniają skuteczność odstąpienia od umowy sprzedaży od istotności reklamowanej wady towaru.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna