Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nareszcie! Via Baltica zaczyna być realna!

Tomasz Kubaszewski
Archiwum
Szansa na to, że mieszkańcy północno-wschodniej Polski po 2020 r. pojadą do stolicy ekspresową trasą jest coraz większa. Ruszyły przetargi na budowę S61, czyli Via Baltiki

To, co przez lata znajdowało się tylko w sferze projektów, zaczyna przybierać w końcu realne kształty.

Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił właśnie przetarg na projekt i budowę 63 kilometrów drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Raczki. Wykonawcy mogą składać oferty na trzy zadania - odcinek od Szczuczyna do węzła Ełk Południe (23 km), Ełk Południe - Wysokie (20 km) wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku (4 km) i odcinek Wysokie - Raczki (20 km). Droga ma być gotowa w II kwartale 2020 r.

- Pierwszy etap przetargu to wnioski o dopuszczenie do udziału w nim, do drugiego zaproszonych zostanie maksymalnie dwudziestu wykonawców. Pod uwagę brane będą trzy kryteria oceny ofert - informuje Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiej GDDKiA.

Te kryteria to cena, termin wykonania (mniej niż 35 miesięcy, jednak nie krócej niż 29 miesięcy). Trzecim kryterium jest zabezpieczenie bezwarunkowego dotrzymania terminu.

Przed przystąpieniem do prac zadaniem wykonawców będzie wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń i decyzji.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 24 czerwca. Zakończenie inwestycji planowane jest w drugiej połowie 2020 r.

Z kolei białostocki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na budowę odcinka Budzisko - Suwałki. To 24 km dwupasmowej drogi. Jak informowaliśmy, zostanie ona wytyczona równolegle do trasy już istniejącej. Podobnie jak wszystkie odcinki Via Baltiki, będzie powstawała w przyspieszającym inwestycję systemie „Projektuj-Buduj”.

Trasa Budzisko - Suwałki ma być gotowa najpóźniej po trzech latach od podpisania ostatecznej umowy. Przyjmuje się, że w tym przypadku wstęgę będzie można uroczyście przeciąć najpóźniej w końcu 2020 r.

Wtedy też gotowy ma być kolejny odcinek Via Baltiki - 13-kilometrowa obwodnica Suwałk. Jej budowa powinna się wkrótce zacząć.

Białostocka GDDKiA ogłosiła też jeszcze jeden przetarg związany z S61. To druga nitka obwodnicy Szczuczyna. Pierwsza została już zbudowana. Teraz chodzi o odcinek mający 6,5 km. Inwestycja ma być zakończona najpóźniej po 34 miesiącach od zawarcia umowy.

Jeżeli nie nastąpią żadne nieprzewidziane okoliczności, pod koniec 2020 r. ekspresową trasą Via Baltica będzie można przejechać od litewskiej granicy w Budzisku do Suwałk, Ełku i Szczuczyna. To w sumie około 100 km.

Pozostaje jeszcze odcinek Szczuczyn - Ostrów Mazowiecka, czyli prawie 90 km. Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA, zapewnia, że trwają intensywne prace nad tą części S61. Na razie nie wiadomo, kiedy ogłoszony zostanie przetarg na budowę.

W Ostrowi Mazowieckiej Via Baltica połączy się z drogą ekspresową S8 Białystok - Warszawa. Ta ma być gotowa w całości do 2020 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna